A MÁV-Start ötvenkilenc Flirtjét korszerűsítették az Alstom szakemberei

iho/vasút   ·   2024.01.25. 12:00
alstom_mavstart_flirt_etcs

A már forgalomba állt szerelvényeket a legkorszerűbb fedélzeti vonatbefolyásoló rendszerrel szerelték fel.

Az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális vezető vállalata magyarországi működése során fontos mérföldkőhöz érkezett: sikeresen zárta a MÁV-Start Zrt. által üzemeltetett Flirt típusú villamos motorvonatok flottamodernizációs projektjét, melynek keretében a sebesség és a biztonság növelésére tervezett ETCS (European Train Control System) 2. szintű rendszerrel szerelték fel a járműveket.

Az Alstom szigorú európai követelményeknek is megfelelő Atlas ETCS Level 2 vonatbefolyásoló berendezésének köszönhetően a modernizált szerelvények nagyobb biztonsággal és adott esetben nagyobb sebességgel közlekedhetnek azokon a pályaszakaszokon, ahol az megengedett. Az érintett 59 villamos motorvonat mindegyike megkapta a szükséges üzemeltetői és hatósági engedélyeket és mára már újra forgalomba állt. A teljes projekt, mely uniós és hazai finanszírozás segítségével valósult meg, a részletes teszteléssel és ellenőrzésekkel járó tanúsítási eljárást követően, 2023 decemberének végén fejeződött be.

Dr. Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta: „Az 59 darab Flirt jármű vonatbefolyásoló rendszerének korszerűsítése szorosan kapcsolódik a MÁV-Start Zrt. elmúlt évekbeli járműfejlesztéseihez, valamint a vállalat hosszútávú járműstratégiájához is. Az ETCS berendezések felszerelésével, így már 123 Flirt és negyven darab KISS motorvonat is a legkorszerűbb biztonsági rendszerrel rendelkezik, Ezzel sikerült a közlekedésbiztonság tekintetében is egy magasabb szintre lépni. A projekt a MÁV-Start Zrt. számára azért is kiemelkedően fontos, mivel a vasúti közlekedés biztonságának növelése mellett kedvezőbb menetidejű közlekedésre nyílik lehetőség, így a fejlesztések legnagyobb nyertesei az utasok lesznek.”

Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója kihangsúlyozta: „A magyar vasút iránt elkötelezett vállalatként örömmel vettünk részt a MÁV-Start Zrt. szerelvényeinek biztonságosabbá tételében. A szerelvényeket a megrendelő igényeit szem előtt tartva a lehető legkevesebb ideig, ütemezve és a meglévő karbantartási ütemterv szerint vettük ki az utasforgalomból. Az Alstom által beépített, saját fejlesztésű fedélzeti berendezések és rendszerek a jelenlegi legmodernebb megoldást kínálják a fedélzeti vonatbefolyásoló eszközök körében.”

Az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) elsődleges célja a vonatok mozgásának felügyelete és a vasúti közlekedés biztonságának fokozása különböző üzemi helyzetekben. A rendszer folyamatosan kiszámítja az üzemi-, a figyelmeztető- és vészfékezési sebességprofilokat, valamint figyelemmel kíséri a vonat és a pálya megengedett sebességét is. Teljes felügyeleti üzemmódban a rendszer megakadályozza, hogy a mozdonyvezető tévesen figyelmen kívül hagyjon egy vörös („Megállj!”) jelzést vagy az adott pályaszakaszra előírt sebességet túllépje. A továbbfejlesztett ETCS L2 rendszer folyamatos kétirányú adatkapcsolatot és felügyeletet nyújt a GSM-R (a GSM kommunikációs rendszer vasúti változata) hálózat segítségével a közlekedő járművek és a pálya közt.

Végső soron az ETCS 2. szintű rendszere javítja a forgalom hatékonyságát, mivel lehetővé teszi, hogy a korszerűsített vonatok nagyobb sebességgel közlekedjenek azokon a vonalakon, ahol a pályakörülmények ezt lehetővé teszik, mint például a kiemelt fontosságú, a budapesti elővárosi, a regionális, valamint a nyugat-kelet irányú nemzetközi forgalomban is jelentős szerepet betöltő Budapest–Székesfehérvár (30a) vonal, ahol a korábbi százhúsz kilométer/óra sebességhez képest százhatvanra növekedett a maximális sebesség.

Az Alstom világszerte több mint százhúsz ETCS-projekttel, 19 ezer 200 fedélzeti egységgel és 13 ezer 300 kilométernyi pályamenti biztosítóberendezéssel szerelt vasúti pályával vezető szakértő a fővonali jelzőrendszerek terén. Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok hetven százalékát.

(Nyitóképünkön az egyik Flirt ETCS-telepítése zajlik. Kép forrása: Alstom Transport Hungary Kft.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek