A Skynet már a DB spájzában van: robotok szervizelhetik az ICE-szerelvényeket

iho/vasút   ·   2023.10.19. 09:00
db_ice_echeck

A német vasúttársaság 55 millió eurót fektet be a nagysebességű vonatokat karbantartó és vizsgáló úgynevezett E-Check technológiába.

Egyre inkább a mindennapok részévé válik a mesterséges intelligencia (AI), ez a vasútra is érvényes. Németországban a Deutsche Bahn (DB) robotokkal tervezi kezelni a nagysebességű szerelvények víztartályainak feltöltését, valamint a szennyvíztartályok leszippantását. A vasúttársaság ezzel a megoldással gyorsabbá és hatékonyabbá tudja tenni a karbantartási és vizsgálati folyamatokat. Az első, úgynevezett E-Check technológiával felszerelt kiszolgálólétesítményt Köln-Nippes állomáson hozzák majd létre, majd 2025-ig Berlinben, Dortmundban, Hamburgban és Münchenben is kiépítik a rendszert.

A DB ICE-flottája folyamatosan nő: havonta átlagosan három új szerelvény áll forgalomba. Az elektronikus átvizsgálásnak köszönhetően a karbantartóüzemek szakembereinek nem kell majd a szokásos feladatokkal bajlódni, hanem az olyan nehezebb feladatokra koncentrálhatnak, mint a javítások. Az új technológiával gyakorlatilag egy egész ICE-gyár kapacitását tudja majd megteremteni a DB, vagyis a vonatok hamarabb állhatnak vissza a forgalomba. Az E-Check segítségével a bővülő flotta és a szakképzett munkaerő hiányának kihívásaival is meg lehet majd birkózni.

Az E-Check vizsgálat során az ICE-szerelvény átgurul egy kamerákkal felszerelt kapun; ez egy tizenhárom kocsis, 374 méter hosszú ICE-vonat esetén is mindössze körülbelül öt percet vesz igénybe. Opcionálisan egy padló alatt található mobil eszközt is bevethetnek a jármű aljának átvizsgálásához. Ezt követően egy mesterséges intelligencia elemzi és értékeli az adatokat. A célállapottól való bármilyen eltérést jelenteni kell a gyár technikusainak. A képet egy technikus ellenőrzi, aki eldönti, valóban fennáll-e hiba. Ha igen, a munka megrendelését azonnal el is küldik a műhely személyzetének tabletjeire.

A rendszer automatikusan feltölti friss vízzel a szerelvényt, eközben a szennyvizet is leszippantja (kép forrása: DB AG)

A technológia képes észlelni a legkisebb eltéréseket is, például a már nem megfelelően szorosan fogó csavarokat, a javítási igényeket, valamint az olyan esztétikai hibákat, mint a sérült piktogramokat a vonat külsején.

Az ICE-vonatok friss vízzel való feltöltését, valamint a szennyvíz leszippantását speciális robotok végzik: az úgynevezett cobotok teljesen automatikusan felismerik a kocsikon elhelyezett csatlakozási pontok helyét a különböző szerelvényeken, majd azokon végighaladva felnyitják a fedőket és rácsatlakoznak a pontos helyekre. A feltöltés és leszívás végeztével a robot önállóan lecsatlakozik, lezárja a fedelet, majd átmegy a következő kocsira. Egy ilyen kiszolgálási folyamat szerelvényeként körülbelül másfél órát vesz igénybe, ami a fele annak, mint amikor a személyzet kézi módszerrel hajtja ezeket végre.

A német szövetségi digitálisügyi és közlekedési miniszter, Volker Wissing úgy véli, a projekt megmutatja a digitális technológia és az emberi szakértelem kombinációjában rejlő erőt: az alkalmazottaknak kevesebb munkát kell elvégezniük, ugyanakkor a telephely kapacitása huszonöt százalékkal nő – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön egy ICE4-es szerelvényt vizsgálnak alulról a kölni E-Check-berendezéssel. Kép forrása: Deutsche Bahn AG / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek