A Stadler szállíthat először a világon keskeny nyomközű, hidrogénüzemű vonatokat

iho/vasút   ·   2023.07.26. 18:00
stadler_arst

A megrendelő olaszok szerint nemcsak a nagyvasúton alternatíva a hidrogénhajtás: Szardínia és Calabria régiók is a környezetbarát meghajtásra szavaztak.

Az olaszországi Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) és a Ferrovie della Calabria (FdC) vasúttársaságok júniusban írtak ki közbeszerzést, előbbi összesen tíz, utóbbi legfeljebb tizenöt, 950 milliméter nyomközű, hidrogén-üzemanyagcellás, regionális és elővárosi célú motorvonat megtervezésére, legyártására és karbantartására. A vállalatok néhány hetes gondolkodási időt követően a svájci gyártó járművei mellett tették le a voksukat. A motorvonatokat az Európai Unió Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéből (PNRR) elérhető forrásokból finanszírozzák.

A napokban Rómában aláírt keretszerződések értelmében mindkét társaság első körben hatot-hatot hívott le a keretből; a járműveket svájci, bussnangi üzemében építi majd meg a Stadler, mely a megállapodásoknak köszönhetően tovább erősítheti a vasúti közlekedés dekarbonizációjában betöltött vezető szerepét.

Így fognak kinézni az FdC által rendelt vonatok (képek forrása: Stadler AG)

A Stadler az amerikai, Kaliforniába, az SBCTA-nak szánt, hidrogénüzemű Flirt H2-eseket követően – melyek az Egyesült Államok első hidrogénmeghajtású vonatai is egyben – most szállíthat először hidrogénüzemű vonatokat Európába. A két kontraktussal ráadásul a világ első olyan vasútijármű-gyártójává is válik, mely keskeny nyomközre építhet meg üzemanyagcellás vonatokat. Továbbá ez az első európai megrendelés is hidrogénes Stadler-vonatokra.

A kétrészes, két ülőhelyes kocsiból és egy középső hajtásmodulból álló motorvonatoknak a könnyű, alumínium kocsiszekrényes konstrukciónak, valamint az üzemanyagcellákat, hidrogéntartályokat és egyéb műszaki berendezéseket tartalmazó power-packnek köszönhetően még jobb az energiahatékonysága. A körülbelül ötven méter hosszú szerelvényekre 155 utas fér majd fel, közülük 89-en ülőhelyeket is találhatnak. Az utastér teljes hosszban akadálymentesített a mozgáskorlátozottak utazása érdekében.

Az utastérben 155-en férhetnek majd el, 89 ülőhely áll rendelkezésre

A Stadler nyilatkozata szerint hosszú és innovatív partnerséget élveznek az ARST-vel és az FdC-vel, együtt előmozdítva a vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítését Olaszországban. Az új, keskeny nyomközű, hidrogénhajtású vonatok világszerte úttörő szerepet fognak betölteni a fenntartható vasúti közlekedésben. Ezen felül az ajtók közelében dedikált terek állnak majd rendelkezésre a kerekesszékek, babakocsik és kerékpárok elhelyezésére is, és a WC is akadálymentes lesz az TSI-előírásoknak megfelelően.

A Stadlertől eddig összesen több mint százharminc motorvonatot rendeltek a különböző olaszországi vasúttársaságok, például az ország délkeleti részén, Puglia és Basilicata régiókban szolgáltató Ferrovie Appulo Lucane, a Campania régióban, Nápoly térségében üzemelő Ente Autonomo Volturno (EAV), valamint az északnyugati Piedmontban tevékenykedő Ferrovia Vigezzina-Domodossola.

A Stadler a vasúti közlekedés minden területén tovább erősíti pozícióját Olaszországban; a Trenitalia nemrégiben rendelt duálüzemű mozdonyokat, a milánói ATM új villamosokra adta be igényét, az EAV pedig újabb adag keskeny nyomközű metrókocsikat vásárolt a svájciaktól.

(Nyitóképünkön az ARST-nek szánt motorvonatok látványterve. Kép forrása: Stadler AG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek