A szlovénoknak is bejönnek a Stadler-motorvonatok

iho/vasút   ·   2019.06.01. 09:00
400px_sz_stadler

A szlovén nemzeti vasút SŽ tavaly áprilisban állapodott meg a Stadlerrel összesen huszonhat, vegyesen egy- és kétszintes, valamint villamos- és dízelüzemű motorvonat vásárlásáról. A kontraktus további szerelvények lehívását is lehetővé teszi, amivel élt is a napokban a vasúttársaság: ismét huszonhat vonatra nyújtották be igényüket, ezzel néhány éven belül már ötvenkét Stadler-szerelvény üzemelhet az SZ flottájában – adja hírül a Railway Pro.

A megrendelés értelmében tíz négyrészes, százhatvan kilométer per óra sebességű, villamos üzemű, valamint tizenhat háromrészes, száznegyvenes tempóra képes, dízel Flirt motorvonattal frissülhet az SŽ járműflottája. Előbbi járművek a szlovéniai három kilovoltos egyenáramon felül az ausztriai tizenöt kilovolt 16,7 hertzes és a horvátországi huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú hálózatról is tudnak majd üzemelni, így nemzetközi forgalomban is bevethetők lesznek. A dízelhajtású Flirtökbe egy kisebb plusz egységet épít be a Stadler, ebben helyezik el a dízelerőforrást és a meghajtást.

A szlovén SZ már ötvenként motorvonatot rendelt eddig a Stadlertől (forrás: Railway Gazette)

A tavalyi, százhetvenmillió eurós (ötvenhárommilliárd forintos) alapmegrendeléssel tizenegy négyrészes, háromáramnemű és öt háromrészes, dízel-elektromos Flirtöt, valamint tíz háromrészes, kétszintes, csak három kilovoltos egyenáramról üzemelő – vagyis csak belföldi forgalomra szánt – KISS-t vásároltak. A nettó 151 millió euró, vagyis 47,7 milliárd forint értékű újabb megrendelés a járműbeszerzés teljes értékét 320 millió euróra (több mint százmilliárd forintra) növeli.

A vasúttársaság szerint a korszerű személyszállító járművek beszerzése és az infrastruktúrafejlesztés a szlovén vasúthálózat fejlesztésének alapkövei. Az első Stadler-szerelvényt várhatóan 2019 végén veheti át az SŽ, hogy megkezdje a típusengedélyezési eljárást. Az utasok menetrend szerinti forgalomban a tervek szerint csak 2021 októberétől találkozhatnak az új motorvonatokkal. A Flirtök és KISS-ek forgalomba állításával a vasúttársaság leselejtezheti a lengyel Pafawag által még az 1960-as években gyártott, 311/315-ös sorozatú villamos szerelvényeket, a hetvenes évekből származó, 813/814-es sorozatú, FIAT-gyártmányú dízel motorvonatokat, valamint számos hagyományos, mozdonyvontatású szerelvényt.

Az SŽ jelenleg a személyszállítás fejlesztését 2031-ig meghatározó stratégiai tervet készíti elő. Az elképzelések alapján a vasút jelentené az integrált közlekedési rendszer magját, a tovább utazáshoz pedig P+R parkolókat és elektromosautó-kölcsönzési lehetőségeket is létrehoznának. A főváros Ljubljana főpályaudvara is megújulna, multimodális állomássá fejlődne – jelenti a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Elhárulhatnak az akadályok az uniós hosszútehervonat-projekt megvalósulása elől

iho/vasút   ·   2024.03.05. 12:00

Az Európai Parlament TRAN bizottsága egyhangúan jóváhagyta az uniós vasúti infrastruktúra kapacitásának optimalizálását sürgető javaslatot. A terv több árut juttat a vonatokra – ez a Green Deal kulcsfontosságú eleme – a kiterhelt vasúthálózaton jelentkező problémák felszámolásának és a tehervonatok útvonalának szisztematikusabb tervezésének az igényével. A helyzet azonban ennél jóval bonyolultabb.

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.