A ZSSK is kíváncsi a Fairtiq-re

iho/vasút   ·   2025.08.26. 09:00
fairtiq_csehorszag_zlin

A mobilfizetéses jegyértékesítési rendszer egyéves, országos tesztje jövő januárban indul a szlovák nemzeti vasúttársaság belföldi viszonylatain. Ha beválik, hosszútávon is bevezetik.

A vasúttársaság és a Fairtiq közös kezdeményezésének célja, hogy egyszerűsítse a tömegközlekedéshez való hozzáférést és még mélyebben felmérje az ország teljes területén tapasztalható utasmobilitási mintákat. Ha beválik, alapjául szolgálhat egy hosszútávú országos jegyértékesítési megoldásnak.

A 2026 januárjában elinduló kísérleti projekt a ZSSK által üzemeltetett összes belföldi viszonylatot le fogja fedni, köztük az olyan ismert regionális vonalakat is, mint a Tátrai Villamosvasút (TEŽ) és a csorbatói fogaskerekű (OŽ, „Zubačka”).

A Fairtiq mobilapplikációval az utasok pofonegyszerűen, mindössze egy elhúzással elindíthatják az utazást, majd a végcélhoz érkezést egy újabb elhúzással jelezhetik, anélkül, hogy előre meg kellene tervezniük az útvonalat vagy díjzónákat kellene kiválasztaniuk.

A ZSSK jelenlegi modernizációs stratégiája négy fő pillérre épül:

  • stabil és vonzó munkaadóként működni,
  • modern vonatokkal szolgáltatni,
  • korszerű szolgáltatásokat kínálni, valamint
  • pénzügyi erőt és stabilitást nyújtani.

Ennek részeként nagy hangsúlyt fektet az innovációra és a digitalizációra mint az utasok kényelmének növelését és a szolgáltatások hatékonyságának javítását célzó eszközre. A vasúttársaságtól elmondták, a ZSSK utasainak több mint ötvenkét százaléka már most is digitális csatornákon: mobilon vagy online platformokon keresztül vált jegyet. A Fairtiq ezért egyértelmű lépés az egyszerűbb és kényelmesebb vasúti közlekedés felé vezető úton.

A csatlakozások keresgetése, a viteldíjak kiválasztása és a fizetéshez vezető több lépés helyett a felhasználóknak mindössze be kell jelentkezni az utazás kezdetén és kijelentkezni a végén. Ekkor az app automatikusan kiszámolja a viteldíjat a megtett távolság és a ZSSK díjszabása alapján – nincs szükség jegykiadó pénztárra, automatára és papírra.

A pilotprojekt a kényelmen felül név nélküli adatokat fog szolgáltatni az utasok utazási szokásairól is, ami segíteni fog a ZSSK-nak abban, hogy jobban megértse a keresletet és ennek megfelelően határozza meg a szolgáltatásokat – természetesen a szigorú adatvédelmi előírások betartása mellett.

Ha a kísérlet sikeresnek bizonyul, utat nyithat egy hosszútávú megoldás felé, mely egy zökkenőmentesebb és jobban felhasználóközpontú tömegközlekedési élményt nyújthat északi szomszédunknál – jelenti a Railway Pro.

Néhány napja a britek jelentették be, hogy kilenchónapos tesztnek vetik alá a korszerű digitális jegyértékesítési rendszert. A csehországi Zlín régióban pedig már több mint egy éve sikeresen használják a Fairtiq-et.

(Nyitóképünkön a csehországi alkalmazás. Kép forrása: Ekés András / Fairtiq)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek