Akkumulátoros üzeműre építtet át tolatómozdonyokat az ÖBB

iho/vasút   ·   2019.08.15. 18:15
400px_obb_innoshunt

Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) nemrégiben írta ki a közbeszerzést. A vasúttársaság két 1063-as géppel kereste a fejlesztési utat: az egyiket hidrogén-üzemanyagcellás rendszerrel, a másikat pedig szuperkondenzátorokkal és lítium-ion akkumulátorokkal látták el. A tesztek eredményei alapján az ÖBB az utóbbi megoldás mellett döntött.

Az ÖBB az 1063-asok szuperkondenzátoros megoldását választotta, a tesztgépet még 2016-ban a TecSol segítségével hozták létre, kínai akkumulátorokkal

Első lépésként egy 1063-as és egy 1064-es mozdonyt építenek át, majd a teszteket követően korszerűsödhet a további huszonnégy, illetve kilenc villanygép. A felsővezeték nélküli üzemre is képes mozdonyok 1263-as és 1264-es sorozatként fognak közlekedni. A gépekre, és a megmaradó huszonkét 1063-asra is feltelepítik az egységes európai vonatbefolyásolási rendszert kettes szintjét (ETCS Level 2) – számol be az International Railway Journal.

A négytengelyes, Bo’Bo’ tengelyelrendezésű 1063-asokból 1982 és 1991 között három adagban összesen ötvenet épített a BBC, az SGP és az Elin konzorciuma az ÖBB számára. A sorozat első öt, nullszériás példánya (1063 001-005) eltér a sorozatgyártásúaktól: hetvennyolc tonnát nyomnak, nyolcvan kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességre és 1520 kilowatt teljesítményre képesek. A hatodik példánytól a mozdonyok erősebbek és nehezebbek lettek: már százzal is hasíthatnak, kétezer kilowattot tudnak, valamint nyolcvankét tonnásra híztak. Az egységesen 15,56 méter hosszú és 260 kilonewton vonóerőre képes 1063-asok kétáramneműek: felsővezeték alatt tizenöt kilovolt 16,7 hertzes, valamint huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú betáplálásról is tudnak üzemelni.

Az ÖBB tíz 1064-es mozdonya is részt vesz az akkumulátoros programban (kép forrása: Wikipedia)

A hattengelyes, Co’Co’ tengelyelrendezésű 1064-es „nagy testvér” minimálisan fiatalabb: 1984 és 1990 között készültek a BBC, az SGP és a Siemens koprodukciójában. A 18,56 méter hosszú, 112 tonnás tolatómozdonyok nyolcvan kilométer per órás tempóra és 1520 kilowatt teljesítményre képesek, a vonóerő 370 kilonewton. Felsővezetékes üzemnél viszont csak a tizenöt kilovolt 16,7 hertzes rendszert ismerik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek