Álomgép álomdíja: Collier Trophy a 787-esnek
A Boeing kompozitépítésű, és rengeteg más technológiai újdonságot bevezető utasszállítója, a 787-es nyerte a 2011-es Collier-díjat, mondhatni az amerikai repülőipar tekintélyes évi innovációs nagydíját.
Az NAA, National Aeronautic Association vagyis Nemzeti Aeronautikai Szövetség nem egyszerűen egy technológiai újítás létezését ismeri el, hanem annak felhasználhatóságát, gyakorlati értékét is szempontként kezeli a díj odaítélésekor. A 2011-es trófea tehát részben annak is szól, hogy – noha többéves csúszással – a Boeing tavaly végre sikeresen átadta első vevőjének az első közforgalomba szánt példányt, és a vevő, az ANA, valóban elkezdte járatni a 787-est először belföldi, majd nemzetközi, mostanra pedig már interkontinentális járatokon is.
Feltehetően a díj odaítélésében szerepe volt azoknak a valóban rendkívüli távolsági és sebességi rekordoknak is, amelyeket a 787-es az elmúlt hónapokban állított fel, és amelyeket a nemzetközi repülőszövetség a napokban ismert el. Ugyancsak hozzátartozik a díj szempontjaihoz a gép rendkívüli piaci sikere, hiszen a késés ellenére változatlanul hatvan vásárló tart igényt 868 példányra a 787-esből.
A Collier Trophy-t, a Collier-díjat 1911 óta adják át évről évre. Robert J. Collier, az alapító, az amerikai repülőszövetség első elnöke volt, illetve az első olyan személy a világon, aki saját használatára vásárolt repülőgépet, méghozzá egyenesen a Wright fivérektől. Majd ezt a gépet kölcsönadta az amerikai hadseregnek kipróbálásra: innen indult az Egyesült Államok fegyveres erőinek első repülőgép-megrendelése.
Korábban olyan rendkívüli kitüntetettjei voltak a díjnak, mint maga Orville Wright, a motoros repülést először sikerrel végrehajtó fivérek egyike, Neil Armstrong, az első ember a Holdon, illetve az Apolló 11 küldetés egész csapata. Tavaly a Sikorsky csapata kapta a Collier-t a helikopterek sebességi világrekordját megdöntő, új forgószárnyas építési irányt jelölő X-2-es típusú gépért.
Kiérdemelte korábban a díjat az F–22-est fejlesztő cégek együttese, köztük a Boeing és a Lockheed Martin, 2005-ben a később igen komoly gazdasági és technikai problémákba ütköző, de ma ismét, más néven működő Eclipse Aviation kapta a trófeát az új jetkategória, a VLJ megteremtéséért. 1992-ben a GPS-t kidolgozó és megalkotó együttes vehette át a Colliert, és ugyanebben az évtizedben kapta a kitüntetést a C–17-es szállítógép, a Gulfstream-V üzleti gép, illetve a Hubble űrteleszkópot megmentő tudósok, mérnökök és űrhajósok közössége.
A Boeing számára sem ez az első alkalom, hogy képviselője átveheti a kupát: Collierrel ismerték el a Boeing 747-est, majd két évtized múlva a 777-est, az F/A-18E/F Super Hornet tengerészeti harci gépet, a közreműködő partnerekkel együtt járt díj a nemzetközi űrállomás kiépítésében, megalkotásában játszott szerepéért, valamint az olyan „egzotikus” konstrukciókért, mint a Bell-lel együtt fejlesztett billenőrotoros V–22 Osprey.