Alulfinanszírozott a vasúti infrastruktúra Szlovákiában

Korcsmáros Gábor   ·   2023.04.01. 15:00
Gorilla

Halmozódnak a szükséges fejlesztések késedelmei, elmaradásai, ami dominóhatást fejt ki az egész országban.  

Március végén a Cseh Vasutak nyílt levélben fordult a szlovák vasúti infrastruktúrakezelőséghez (ŽSR), amiben felszólította, hogy tegye rendbe a szlovákiai vasúti pályahálózat legkritikusabb pontjait. Szerintük ugyanis a szlovákiai vasúti pályák állapota több helyen is veszélyezteti a vasútbiztonságot, növeli a vasúti járművek karbantartási költségeit, s nem utolsósorban sok esetben késéseket okoz. A ČD-nek az egyik Pendolino szerelvényének balesete után fogyott el a türelme a Szlovák Köztársaság Vasúttársaságával (ŽSR) szemben. Március elsején, az éppen felújítás alatt álló zsolnai vasútállomás körzetében történt siklás miatt a Cseh Vasutaknak nem kevés pénzt kellett a Pendolino javítására fordítani, hogy az mielőbb visszaállhasson a forgalomba. 

A Cseh Vasutak levelükben nyomatékosították, hogy a szlovákiai, már-már tragikus pályaállapotok késéseket okoznak a cseh vasúthálózaton is, nem beszélve arról, hogy a cseh járművek a szlovák vasúti infrastruktúra rossz állapota miatt jobban kopnak, az elektronikus és mechanikai berendezések gyakrabban hibásodnak meg, emiatt a járműveket többször és gyakrabban kell például kerékesztergára vinni, korrigálni a felfüggesztést. Mindezek a vasúti járművek élettartamát rövidítik, megbízhatóságukat pedig csökkentik.  

A kritikára a napokban a ŽSR is reagált, s elismerte, hogy a szlovákiai vasúti hálózat jelenleg nincs ideális állapotban, sokkal több pénzre lenne szükség a vasúti biztonságot és gördülékeny forgalomirányítást garantáló helyzet kialakítására. Ria Feik Achbergerová, a szlovák vasúti infrastruktúrakezelő vállalatának szóvivője kijelentette, hogy közismert a vasúti cég alulfinanszírozásának ténye. Csak ebben az évben további 33 millió euróra lenne szüksége a vállalatnak ahhoz, hogy orvosolják a fenntartás alulfinanszírozottságából fakadó áldatlan állapotot. Több százmillió eurós belső infrastrukturális adósság keletkezik évről évre, ami persze halmozódik.

A ŽSR vezetősége reméli, hogy a most megfogalmazott kritika, ami mögé a szlovák vasúti szállítmányozók szövetsége (AROS) is beállt, végre felnyitja a szemét az államnak, hogy valamit tenni kell a vasúti infrastruktúra-fejlesztések finanszírozásának ügyében.     
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek