Ami az Indóházból kimaradt 2.
Az előzményben Tunézia déli és középső részein készített vasúti felvételeim közül válogattam. Most eljutunk Tuniszba is.
A képek és magyarázatuk az áprilisi Indóházban megjelent cikkemhez kapcsolódnak, az SNCFT hálózatáról információk és térkép abban találhatók meg.
A virtuális kirándulásunkat kezdjük ezúttal is Sousse (Szusza) városában.
Tegyünk egy kis kitérőt a városban, mivel több érdekességet tartogat még a hardcore vasútbarátok számára is!
Térjünk vissza a vasútra, de még mindig Sousse-ban. Innen indul a villamosított szigetüzemként működő elővárosi vasútvonal Monastiron át Mahdiába. A hálózat becsületes neve „Métro du Sahel”, azaz a tengerparti HÉV. Itt közlekednek a Ganz-MÁVAG által szállított villamos motorvonatok, amelyek hajaznak a szarajevói szerelvényekre, csak méteres nyomtávú forgóvázakon.
Egy nagy ugrással, vagy leginkább két és fél órás vonatozással térjünk át a fővárosba, Tuniszba. Utunk során, ahogy haladunk észak felé, egyre zöldebb lesz a táj, amit a rendszerint 130 kilométer per órás tempóval haladó vonatból szemlélhetünk. Igaz ez mindaddig, amíg el nem érjük Tunisz elővárosait.
Tunisz felkapottabb elővárosain keresztül halad a méteres nyomtávú vasútvonal először keletnek, majd dél felé. Itt létesült a háromvágányos elővárosi üzem, a Banlieue. Az indóházas cikkben is taglalt rendszer stabil alkotóelemei voltak negyven éven keresztül az Alco motorral gyártott 040-DK sorozatú dízelmozdonyok, amelyek a legújabb hírek szerint 2012. április 6-án nyugdíjba is vonultak.
Ottjártamkor is már nagyban tesztelték az új, koreai villamos motorvonatokat és április elejére prognosztizálták, hogy végre forgalomba állnak. Nem tévedtek.
Sok (főleg brit) vasútbarát direkt a nagyhangú és igen füstös 040-DK sorozatú dízelek kedvéért utazott Tunéziába, de számunkra érdekes az is, hogy főként a Ganz-MÁVAG által készített vasúti kocsikat vontattak. Az egyfülkés mozdonyok mindig a szerelvény „déli” végén voltak megtalálhatók, a másik végén vezérlőkocsiból tudták vezetni az ingaszerelvényeket. Itt is sokszor visszaköszönt a szarajevói villamos motorvonatok formavilága!
A következő részben a normálnyomtávú hálózatot vehetjük majd górcső alá. Addig is nézzünk meg néhány videót a méteres nyomtávon közlekedő vonatokról. Az elsőn Sousse pályaudvaráról közlekedik a régi fővonalon (amely mára egy hat kilométeres leágazássá degradálódott) egy gyorsvonat Kalaa Seghira elágazó állomás felé:
A második filmen a Banlieue (április 6-a előtti) tipikus szerelvénye látható jó sok füsttel és a végén természetesen egy Ganz-MÁVAG által gyártott vezérlőkocsival:
Kapcsolódó anyagok