Amikor túl sok a pálya…
Berlinben és Frankfurtban is leállítanak egy-egy betont, Berlinben a régi schönefeldi terminált is.
A járvány sújtotta légiközlekedés minden partnert a visszafogás, a csökkentés irányába kényszerít, a társaságok a flottájuk részleges, ideiglenes vagy végleges kivonásával válaszolnak a helyzetre, de a repülőtereknek is meg kell tenniük néhány fájdalmas lépést. A légikikötők erősorrendjét a normalitás világában erősen meghatározza az illető légikikötő fogadó képessége, a terminálok és főképp a gépmozgások számát befolyásoló pályák száma. Nem tűnik túl optimistának, pláne az ünnepek előtt, hogy nagy német repülőterek kell, hogy összehúzzák magukat.
November elején adtunk hírt arról, hogy a frissen megnyitott Berlin Brandenburg repülőtéren felavatták az amúgy már jónéhány éve elkészült új pályát is, amit a friss hír szerint most le fognak zárni, egyben a tervek úgy szólnak, hogy megszüntetik 2021 tavaszáig az ötödik terminál működését is. Az ok: egyszerűen nincs akkora forgalom, amely indokolná két párhuzamos pálya és több terminál szimultán működését.
Ismét érdemes felidézni az érdekes körülményeket. Az elhúzódó beruházás végén átadott légikikötő-komplexum áll egyfelől egy vadonatúj hatalmas terminálkomplexumból, és egy ettől délre eső pályából, miközben az új termináltól északra húzódik az a pálya, és azon túl szintén északra az a terminál, amit korábban a berlini Schönefeld repülőtérként ismertünk. Schönefeldet a Berlin Brandenburg nyitásakor annak ötödik termináljává nevezték át, egyébként ez volt a bázisa a berlini diszkont forgalomnak is.
A forgalom radikális csökkenése miatt tehát az új, négy kilométeres, főképp az interkontinentális forgalom kiszolgálása érdekében tervezett pályát, és a régi terminált zárják le, ami kétségkívül nem okoz gondokat, bőven elég az egy pálya és az első ütemben évi 24 millió utasra tervezett új forgalmi épület, a nagy hatótávolságú járatokat különösen nagy számban függesztették fel. Berlin Brandenburg jövő évi teljes forgalmát is csak a 2019-es év harminc százalékának prognosztizálják.
Nem akkora az esés a kontinensen belül repülő low-costok esetében. Az easyJet egyike volt a nyitáskor ünneplő társaságoknak, gépe együtt sorakozott az előtéren a Lufthansa Airbusával. De a kérdés, hogy mit lépnek azok a diszkontok, amelyek eddig maradtak az ötösön, amelynek a tarifái ugyanakkor alacsonyabbak az egyesnél: a feltételezések szerint a reptér vezetése enged majd valamit az árakból, hiszen nem akarja, hogy a távozása miatt az új, nagyszerű komplexum esetleg még elhagyatottabb legyen.
Frankfurtban is most túl sok a pálya, szám szerint négy, ebből egyet nem használnak majd: azt, amelyet a meglévő párhuzamos pályákhoz képest északnyugat felé eltolva építettek, és amelyet egy autópálya és egy vasútvonal fölött kötnek be a gurulók a terminálokhoz.
A pálya a légikikötő nem kis erőfeszítésének és egy bonyolult kompromisszumnak az eredményeként állhatott forgalomba. A 2800 méteres 25R/07L betont 2011-ben annak árán nyithatta meg a reptérkezelő Fraport, hogy a repülőtér éjszakai forgalmát radikálisan korlátozták, sújtotta ez leginkább a cargo-járatokat, márpedig „békeidőben” Frankfurt a legfontosabb légi áruszállítási központ Európában. Egyben – amint a megnyitón elhangzott - ez a reptér kapu a világ számára Németország és a német gazdaság felé, és ezt a szerepet más német légikikötő nem képes átvenni.
A zárás dátuma december 14., az újra nyitásé nem ismert. A pályát egyébként a Covid első felvonása idején, áprilistól júniusig szintén nem használták, akkor viszont ott parkolt jónéhány Lufthansa-gép, főképp A330-asok és 340-esek, utóbbiak nagy része egyébként nem is kerül vissza a légitársaság aktív állományába.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!