CPK: a reptéri terminál tervezése elkészült, a területkisajátítás felgyorsult

iho   ·   2025.08.10. 15:30
cpk_repter

A leendő lengyel központi repülőtér és közlekedési csomópont utasterminálját és vasútállomását várhatóan 2032-ben adhatják át a forgalomnak, a Varsó–Łódź nagysebességű vasútvonallal egyidejűleg.

A tervezéssel megbízott mesterépítész-csapat, vagyis a két híres brit tervezőirodából, a Foster + Partners-ből és a Buro Happoldból, valamint a harmincnál is több, különböző iparágakban tevékenykedő alvállalkozóból álló konzorcium a napokban adta át a terveket a gigaprojektet irányító Centralny Port Komunikacyjny-nak (CPK); a dokumentumok elkészítésében összesen négyszáznál is több szakember vett részt.

A CPK repülőtér első fázisát a jelenlegi tervek szerint 2032 vége előtt adhatják át. Ez a rész egy körülbelül 450 ezer négyzetméteres reptéri utasterminál megépítését – ami csaknem háromszor akkora, mint a varsói Chopin repülőtéré –, valamint egy, óránként akár 11 ezer utas hatékony kezelését lehetővé tevő térbeli kialakítást tesz lehetővé.

A főépítészi tevékenységen felül más tervezési feladatok is folyamatban vannak, többek között a futópályák, a gurulóutak, az előterek, valamint a repülőtérhez kapcsolódó utak egyes szakaszainak tervdokumentációié. A légikikötő úgynevezett támogató infrastruktúrájának tervdokumentációi is kidolgozás alatt állnak, beleértve az adminisztrációs épületeket, a karbantartóbázisokat, a meteorológiai szolgálat és a környezeti veszélyeket kezelő épületeket, a légiforgalmi irányítóközpontot (AOCC), a légiforgalmi irányító tornyot (ATC), valamint a reptéri tűzoltóság épületeit.

A repülőtér elhelyezkedéséről idén januárban döntött a Mazóviai vajdaság. A CPK hamarosan be is nyújtja a vajdaságnak az engedélykérelmeket a terminál, a busz- és vasútállomás, valamint bizonyos támogató létesítmények, például a tűzoltóság épületének építését illetően. A terminál építése várhatóan jövőre meg is kezdődhet, az első fázist pedig a Varsó–Łódź nagysebességű vasútvonallal egyszerre, 2032 végéig helyezhetik üzembe.

Zajlik a gigaprojekt vasúti részének fejlesztése is, beleértve a łódźi vasúti alagút kifúrását, valamint a Varsót, a CPK repteret és Łódźot összekapcsolni hivatott, Y-alakú, 480 kilométer hosszú, nagysebességű hálózat komolyabb tervezési munkáit illetően. A projektvezető idén júniusban jelentős szerződést írt alá az alagút létrehozásáról, ami részét fogja képezni az Y-alakú, 85-ös számú vasúti fővonalnak; 2035-től pedig lehetővé fogja tenni a nagysebességű szolgáltatások kiterjesztését Wrocław és Poznań felé is. Az alagút megépítése a fúrópajzsokhoz szükséges, a łódźi Retkiniben található indítókamrák megépítésével kezdődik, melyet már létre is hoztak – ez a CPK vasúti infrastruktúrájának első, fizikailag is megvalósult eleme, kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy a nagyberuházást véghezviszik.

A vasúthálózattal kapcsolatban jelenleg a fejlett tervezési munkák, valamint a szükséges jóváhagyások és engedélyek megszerzése zajlik. Az uniós támogatású Varsó–Łódź szakaszra már megkapták a teljeskörű környezetvédelmi határozatokat a regionális környezetvédelmi igazgatóságtól (RDOŚ), a mazóviai és a łódźi vajdaságokhoz benyújtott tizenkét helymeghatározási kérelemből pedig eddig nyolcra bólintottak rá.

A beruházás most még hatékonyabban valósulhat meg a Centralny Port Komunikacyjny által garantált finanszírozásnak köszönhetően, valamint a reális hatókör és ütemterv elfogadásával. A CPK a légikikötőhöz szükséges területeket rekordgyorsan vásárolja meg, tavaly január óta 175 szerződést kötött meg összesen 5,2 milliárd zloty (jelenlegi árfolyam alapján 484 milliárd forint) értékben, idén év végéig pedig további 30 milliárd zloty (cirka 2800 milliárd forint) összértékű beruházáshoz írnak ki tendereket, köztük a terminál kivitelezésével, a poggyászkezelő rendszerrel és a reptérre vezető utakkal kapcsolatosakat. Ez a lengyel kormány által elfogadott többéves programnak köszönhető, ami 2032-ig összesen 131,7 milliárd zloty (több mint 12 ezer milliárd forint) értékű tervezési és előkészítési munkálatok, valamint alapvető kivitelezés finanszírozását garantálja.

Az elmúlt hónapok során rekordszámú megállapodást írtak alá az úgynevezett önkéntes felvásárlási program (PDN) keretében. A projekt előmozdítása érdekében bőkezűen kezelik a lakosokat és az ingatlantulajdonosokat, akik eddig már 1045 kérelmet nyújtottak be, ami a reptér területének és a vasúti csomópont nyugati részének körülbelül 88 százalékát jelenti. A CPK eddig 2100-nál is több földterületet vásárolt, összesen több mint kétezer hektár (bő húsz négyzetkilométer) kiterjedéssel. A folyamat ráadásul az elmúlt néhány hónap során jócskán felgyorsult: tavaly január és idén július között 750 hektárt sikerült megszerezniük.

A reptéri területszerzési sikerén felbuzdulva elindították a vasúti önkéntes felvásárlási programot (KPDN) is; első lépésként a Varsó–CPK reptér–Łódź vonal mentén fekvő ingatlanok tulajdonosait hívták meg rá. A tulajdonosok az összesen kétszázegy minősített parcellából 191-gyel jelentkeztek a programba, a CPK eddig 83 telket tudott megvenni, 79,4 hektár összterülettel – számol be az Intermodal News.pl.

(Nyitóképünkön a leendő CPK reptér látványterve. Kép forrása: CPK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek