Áttörés a vízen: üzemanyagcella és hibridhajtás

Kiss Bertalan   ·   2021.08.27. 16:50
unnamed

A folyami- vagy tengerhajózáshoz képest még sokkal kisebb méretekben, de már megjelentek az első üzemanyagcellás és hibrid erőforrások, teljes mértékű meghajtásként, azaz az elektromos üzemmód nemcsak segéderőforrás.

Dubbed Sea Change

Ez a neve a teljes egészében üzemanyagcellás meghajtású katamaránnak, amely a Switch Marine társaság flottájában állt menetrend szerinti forgalomba, a San Francisco-i öbölben. A 70 láb, azaz 21 méteres, 75 személyes hajó tartályaiba 246 kilogramm hidrogén tölthető és az üzemanyagcella egy 100 kilowattórás akkuegységet táplál árammal. A hajócsavarokat két, egyenként 300 kW (408 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, maximum 20 csomóval (36,8 kilométer/óra), a maximális hatótáv egy tankolással 300 tengeri mérföld, vagyis 556 kilométer. A meghajtáshoz a Cummins üzemanyagcellás rendszerét alkalmazzák.

Az első üzemanyagcellás kísérletek már 2015-ben elkezdődtek a kompforgalomban, de ez az első projekt, ami a mindennapos alkalmazásig eljutott.

A Dubbed Sea Change az első menetrend szerinti üzemanyagcellás személyszállító katamarán

Európa északi részén, Norvégiában is folynak kísérletek kisebb elektormos meghajtású, csak akkumulátoros üzemmódú hajókkal, de azokat hálózatról kell tölteni.

A hajózás egy újabb terület, ahol létjogosultságot nyert az üzemanyagcellás hajtás és a tervek szerint együttműködést fognak folytatni más gyártókkal is, mint például a Toyota, a Hyundai vagy a General Motors, legfőbbképpen a modulárisan, könnyen az adott járművekre szabható megoldások érdekében.

MAN-motor, hibrid egységgel

A V12-es, 24,24 literes, D2862 LE-szériás, duplaturbós motorjaihoz fejlesztették ki, amely alkalmazástól függően, számtalan specifikációval választható, 749–2000 LE közötti teljesítménnyel, valamint 3300–6520 Nm nyomatékkal; párban is beépíthető. A nagyméretű jachtoktól kezdve a partiőrség vagy révkalauz hajókon át, a folyami hajókig, uszályokig bezárólag alkmazhatók, de SCR-es utánkezelő rendszerrel teljesíti az IMO tier III és US tier 4 károsanyag-kibocstási szinteket is. A hibrid kocepció elnyerte a minden évben meghirdetett, nemzetközi Red Dot Award termékdizájndíj, „Germany Innovation Award 2021” kategóriáját.

A hibridmodul, más néven motorgenerátor a szokott módon indítómotor is egyben. Működhet önállóan, tisztán elektormos meghajtásként – akár előre megadott GPS koordinálták alapján – kikötőkben, folyók városi szakaszán, vagy zsilipelés közben, míg induláskor, gyorsításkor jelentős mennyiségű üzemanyag takarítható meg. Bizonyos kikötői manőverek könnyebben és takarékosan oldahtók meg. Amennyiben az akkuegység töltése a beállított minimumra csökken, átkapcsol generátor üzemmódra, mint a hibrid gépkocsik esetében. Sőt, a kívülről tölthető hibrid üzemmód sem kizárt, csak technikai részletkérdés.

Az MAN D2862 motor, hibrid egységgel, amely innovációs díjat is nyert

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Szállítmányozás Alternatív hajtás

Weights & Dimensions-módosítás: több teherautó, több szén-dioxid-kibocsátás és energiafelhasználás, magasabb baleseti kockázat, több költség

iho/közút   ·   2024.03.07. 12:00

Ha az Európai Parlament március 11-én megszavazza a közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló EU-irányelv (96/53) módosítására irányuló javaslatot, alááshatja az EU zöld megállapodásának (Green Deal) közlekedésre vonatkozó céljait.