Az Emirates megérkezett Budapestre!
Ha az érdeklődő újságírók, az eseményre megjelent vendégek számával mérhetjük, akkor bizonnyal igazat mondott Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója, bár amúgy is érthető és jogos a minősítés: a magyar polgári repülés világában történelmi mérföldkő volt a csinos szélestörzsű A330-200-as leszállása a 31-es jobb pályán, némi holding végeztével. A holding pedig az iho.hu ferihegyi információi szerint némiképp összefüggött a járatnyitás külsőségeivel: a szervezők ugyanis azt szerették volna, ha a Qatar Airways A320-asa még az Emirates gépe előtt guruljon be, kvázi ne zavarja az ünnepélyes érkezést a szomszéd csápra… Ezért aztán az Emirates-járat kicsit később szállt le, viszont még így is a menetrendben megszabott előtt jóval.
Az érkezés pedig valóban szépre sikerült, a beguruló gépet természetesen a reptéri tűzoltók vízfüggönye köszöntötte, az összegyűlteket pedig a beállás után a járat másodpilótája egy magyar zászlóval, mindehhez még a csinos Emirates-sztyuvik pózoltak a gép előtt a szélestörzsűeknek dukáló 34-es állóhelyen. És valóban, ahogy ezt a Budapest Airport kommunikációs igazgatója, Hardy Mihály később a sajtótájékoztató felvezetőjében emlegette, mindehhez gyönyörű napsütés járult, ami az elmúlt napok zord időjárása után tényleg kicsit olybá tűnt, mintha az Emirates hozta volna magával a derűt.
Kétségtelen, a külsőségeken túl is nehéz túlbecsülni a járat fontosságát. Az érkezést követő sajtótájékoztatón Balogh Csaba külügyi államtitkár is hangsúlyozta, mekkora jelentősége van a kormány keleti nyitásában annak, hogy a Közel-Kelet egyik legfontosabb kapuja, Dubaj és Budapest között mostantól napi légi összeköttetés jött létre, ráadásul az Emirates holnap megnyitja ide telepített ügyfélkapcsolati központját, mindez az új munkahelyek mellett a kormány keleti politikájának fontos igazolása, mondta a politikus, és jelezte mindennek jelentőségét új befektetések dolgában is.
Thierry Antinori, az Emirates alelnöke és kereskedelmi igazgatója több fontos további funkcióra hívta fel a figyelmet. A társaság ugyan nem mondhatja nyilván, hogy ez az első összeköttetés a Közel-Kelet illetve az Öböl-térség és Budapest között, de az biztos, hogy ez az első olyan járat, amelyet szélestörzsű gépekkel indítanak a térség és Magyarország között, (A kereskedelmi igazgató természetesen nem mondta ki, de nyilván ez lehet Budapesten az Emirates komoly ütőkártyája a Qatarral szemben, és ezért volt úgymond szimbolikus jelentősége, hogy a dohai konkurencia egyfolyosós gépe begurulása után érkezzen a méretes A330-as…)
A hálózat és a flotta adatai mindenképp impozánsak: a társaság 84 ország 147 desztinációjára repül, a géppark momentán 240 fölötti, köztük már 53 a kétszintes óriás A380-as, Antinori külön kiemelte, hogy Dubajban van esély ázsiai desztinációk felé egy ilyen hatalmas utasszállítóval tovább repülni. A rendelési listán pedig több mint 290 utas- és teherszállító szerepel. A budapesti járatot repülő A330-asok kétosztályos elrendezésben teljesítik a járatot, businessen 27, economy osztályon 251 üléssel. Ezen felül a padlószint alatt szállítható áru 12 tonnás mennyisége is nagyon fontos, Jost Lammers utalt arra, hogy ez a komoly teheráru-plusz a még el nem kezdett cargo-bázis beruházására is jó hatással lehet.
Kétségkívül nem is történhetett másképp ez a járatnyitás, mint kétfolyosós géppel, ugyanis az Emirates az a légitársaság, amely kizárólag szélestörzsű gépeket használ. Ebben a flottában egyelőre a Budapestre érkezett típus a legkisebb, de mind az Emirates kereskedelmi igazgatója, mind a BA-vezér jelezte, számítanak arra, hogy a járatot a későbbiekben a nagyobb Boeing 777-essel repültesse a cég.
Antinori elmondta, az Egyesült Arab Emírségek felől nemcsak az üzleti forgalomra számítanak, hanem szeretnék megerősíteni a Magyarországra áramló minőségi turizmust is. Magyar szempontból pedig Dubajon, mint amúgy is vonzó turisztikai célponton túl elsősorban a remek átszállási lehetőségek lehetnek vonzóak.
Tegyük hozzá: az Emirates jól időzített, amikor abban a szakaszban indított járatot jó ázsiai kapcsolódásokkal, amikor Kína felől már második éve hiányzik a közvetlen légi kapcsolat. De nyilván nem véletlenül emlegette az Emirates kereskedelmi igazgatója az ausztrál városokat és a bőven kínálkozó lehetőségeket Kelet- és Délkelet-Ázsia felé is, sőt, adott esetben Afrika irányába is könnyebb innen tovább repülni.
Az Emirates nemcsak egy ötcsillagos légitársaság, prémium-kategóriás szolgáltatásokkal: az óriási cég a Dubaj-központú vonalrendszeren túl egy valóságos globális hálózatot akar kiépíteni, és noha a mostani járatnyitás kapcsán erről nem beszéltek, lehet, hogy Budapest olyan szisztéma részese lehet, amely nagyon pozitívan érintheti a magyar légiközlekedést. Mindenesetre heti hét gép mindenképp ígéretes kezdet, és végre a Liszt Ferenc repülőtérre visszatér a menetrend szerinti szélestörzsű járatok korszaka, ami a Hainan, a Delta és az AA óta olyannyira hiányzik a ferihegyi kínálatból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!