Az oroszoknak elegük van a kínai koppintásból

iho/repülés   ·   2012.03.16. 10:00
J-11B-Flanker-B-Prototype-1S_cim2

Az orosz partner kész lenne aláírni a szerződést Kínával 48 többfeladatú Szu-35-ös harci gép eladásáról, de ezt ahhoz köti, hogy a kínai fél adjon biztosítékokat arra:  nem fogja lemásolni majd harmadik félnek eladni a típust - adja hírül a pravda.ru.

Az orosz lap a Kommerszant gazdasági orgánumra hivatkozva azt írja, hogy az üzlet értéke gépenként 85 millió dollár, és ha aláírják, ez lesz az évtized katonai üzlete (legalábbis orosz viszonylatban).

A megvásárolt Szuhojok nyomán készültek a J-11B változatok <br>(fotó: ausairpower.net)

Azonban az orosz fél ragaszkodik ahhoz, hogy jogszabályi védelemben részesüljön a gépben megtestesülő szellemi termék, legyen törvényi garancia arra, hogy a típus kínai példányai ne kerülhessenek nyomott áron harmadik országok légierejébe.

Márpedig, teszi hozzá a pravda.ru, erre nagyonis voltak példák a múltban. A lap szerint a kínai J-10-es az orosz Szu-27-es másolata – bár a lap valószínűleg keveri  a típusokat: a J-10-es valólójában sokkal inkább rokonítható a az izraeliek egykori harcigép-fejlesztéséhez, a Lavihoz.

A kínai Flanker-B még festetlen prototípusa

Ugyanakkor az igaz, hogy a J-11B viszont a megszólalásig, sőt, azon túl is hasonlít, illetve fő részeiben egyezik a legálisan megvásárolt J-11A-val, vagyis a Kínában összeszerelt Szu-27-essel: a „saját” változat megjelenése miatt szüntette be Moszkva az eredeti Szuhojok kínai exportját.

A lap megjegyzése szerint a Szu-35 esetében elég nehéz lenne a megfelelő ellenőrzés és biztosítékok rendszerét kiépíteni a gép értékeinek védelmére, márpedig  a 35-ös valóban igen komoly továbbfejlesztése az alaptípusnak, és a kínaiak számára épp azért vonzó, mert új, nagyon modern technológiát képvisel.

Ami mondhatni a kínaiaknak minden pénzt megér, miközben lenne is pénz a megszerzésére: hírek szerint a kínai katonai költségvetés az idei évre meghaladja a 100 milliárd dollárt. A fegyveres erőkre és azok felszerelése szánt pénz 11,2 százalékkal több, mint a tavalyi, ami azt jelenti, hogy Kína gyorsabban növeli hadikiadásait, mint amilyen ütemben a kínai gazdaság növekedik.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.