Az üzemeltető dönt: felújítás vagy új jármű beszerzése

iho   ·   2020.04.05. 20:15
jarmufelujitas0

Míg korábban egy-egy műszaki sztenderd évtizedekig érvényben maradhatott, a műszaki evolúció, az innovációs megoldások szakadatlan gyarapodásának a korában azonban mindez a múlté.

 

Megnövekedett tudástartalom

Ennek részben az a magyarázata, hogy időközben számottevő mértékben megnövekedett az egyes beépíthető berendezések, alkatrészek tudástartalma. Sőt, bizonyos, a vasútijármű-gyártásban felhasznált termékelemnek vagy nincs is fizikai megjelenése (felújítási és konfigurációkezelő programok, szoftverek), vagy ezek fontos kiegészítőként jelennek meg, és nélkülük a felújítani szándékozott eszközök (vasúti járművek) nem használhatók kielégítően. Mindez műszaki-gazdasági paradigmaváltáshoz vezethet akár olyan üzemeltetőknél is, ahol korábban az újjárműbeszerzést részesítették előnyben. Külföldi példáinkat olyan közlekedési szolgáltatók, üzemeltető köréből hoztuk, amelyek révén kiderül, hogy a felújítást végző cégek milyen megoldásokat kínálnak akár egy teljes járműflotta átfogó modernizációjára. Az energiamegtakarítás, a költségcsökkentés, a kevesebb karbantartás, a környezeti hatások mérséklése és a megbízhatóság növelése minden esetben fontos szempontnak tekinthető. Fontos ismérv továbbá, hogy a munkák megkezdését megelőzően a vállalkozó minden esetben kidolgozta a felújított és korszerűsített jármű terveit, illetve elkészítette a hatósági eljáráshoz szükséges dokumentációkat.

 

PKP Intercity

A lengyel nemzeti vasúttársaság, a PKP Csoport a hosszútávú távolsági személyvonati szolgáltatásokat nyújtó leányvállalata, a PKP Intercity tavaly nyáron jelentette be, hogy folytatja 2012-ben elkezdett nagyszabású modernizációs programját. Ennek keretében nem csak új vasúti kocsikat és villamos elővárosi motorvonatokat szereznek be, hanem korszerűsítik a meglévő gördülőállomány jelentős részét. Korábban egy év leforgása alatt épített át szinte teljesen 64 intercity kocsit a tendert elnyerő (lengyel) konzorcium – a modernizáció részeként többek között felújították a kocsik hang- és hőszigetelését, automatikus légkondicionálót és zárt rendszerű WC-ket építettek be. A legutóbbi projekt keretében a lengyel Pesa Bydgoszcz és a ZNTK Mińsk Mazowiecki konzorciuma nem kevesebb, mint 14 Pesa gyártmányú, 3000 V DC áramrendszerű ED74 villamos motorvonat egységet újít fel. A kétéves modernizációs program magában foglalja a légkondicionáló rendszer átalakítását, új, kényelmes ülőhelyeket szerelnek a járművekbe, lesz wifi és fedélzeti, könnyű ételeket is üdítőket kínáló automata. Az ED74 egységeket akadálymentesítik és külön kerékpárszállító szakasszal, valamint utastéri megfigyelő- és képrögzítő rendszerrel látják el. A projekt értéke 274,8 millió zloty (hozzávetőlegesen 64,6 millió euró). Marek Chraniuk, a PKP Intercity vezérigazgatója a korszerűsítéssel összefüggésben kifejtette: „Szolgáltatásunk színvonalának emelése érdekében folyamatosan fejlesztjük vonataink kényelmét, és beruházunk, hogy flottánk jobban megfeleljen a különböző utascsoportok igényeinek. És ezt a cél az új járművek beszerzése mellett a gördülőállományunk átfogó modernizációjával is elérhetjük.”

 

Jekatyerinburg–MVM

A Jekatyerinburgi Metró tavaly júliusban állapodott meg a Metrovagonmassal (MVM) negyvennégy metrókocsi korszerűsítéséről. A kontraktus értelmében a járművek felújításának 2020 augusztusáig kell befejeződnie. A hajtásrendszer korszerűsítését, konkrétan a korszerű félvezetőkből felépített, a villamos ellenállásos fékezésre és fékenergia visszatáplálására egyaránt alkalmas, léghűtésű, elektronikus hajtás beépítését is magába foglaló modernizálásnak köszönhetően a kocsik élettartama tizenöt évvel nő meg. Az MVM eddig húsz kocsit épített át, ezek megfeleltek a típusengedélyezési teszteken, és már forgalomba is álltak. A 81-717.5/714.5-ös sorozatot 1988-ban kezdte el gyártani a Transzmasholding-leány Metrovagonmas Mityiscsi (MVM), a típus egészen 2014-ig szerepelt a gyártó járműkínálatában. A harminc éves élettartamra tervezett vonatokat kollektor-típusú vontatómotorokkal, időtálló forgóvázakkal, tűzálló elektromos csomópontokkal, különböző vészjelző berendezésekkel, valamint tűzoltórendszerrel látta el a gyártó. A sorozat járműveiből több száz dolgozik az orosz nagyvárosok metróhálózatán, például Moszkvában, Szentpéterváron, Nyizsnyij Novgorodban, Novoszibirszkben, Szamarában és Jekatyerinburgban. Megtalálhatók egyes FÁK-köztársaságok nagyobb városaiban is: Ukrajnában Kijevben, Dnyipróban és Harkovban, a fehéroroszországi (Belarusz) Minszkben, az azeri főváros Bakuban, Üzbegisztánban Taskentben, a grúz főváros Tbilisziben, Örményországban pedig Jerevánban. Ezek rendre széles, 1524 milliméter nyomtávolságú metrókocsik.

 

Prága, DPP

A Magyarországon is ismert prágai metró az MVM a szovjet időkből származó 81-717 típusú szerelvényeit is korszerűsítették. Az idősebb prágai lakosoknak a 81-717 típusú metrószerelvények jelentik a cseh főváros metróközlekedésének tipikus járműveit. Egyre csökkenő számban ezek a szerelvények futottak a prágai metró megnyitásától (1974) kezdve egészen 2009 júniusáig. Összesen 201 vezérlő- és 299 betétkocsi rótta a kilométereket hosszú éveken át ebből a típusból. A Škoda ugyanis 93 metrókocsit újított fel 1996 és 2011 között – ezek a mai napig üzemben vannak a zöld, illetve a sárga metróvonalon.

Korszerűsített prágai metrószerelvény

És még sokáig így is maradnak, hiszen a Prágai Közlekedési Vállalat (Dopravní podnik hl. m. Prahy, DPP) további tizenöt évvel meghosszabbította a korszerűsített járművek várható élettartamát. „Tekintettel a modernizáció magas technológiai színvonalára, a beépített alkatrészek minőségére és a felújított szerelvények kifogástalan műszaki állapotára, a DPP kockázat nélkül dönthetett az élettartam meghosszabbításról” – jelentette ki Anneta Rzegkova, a vállalat szóvivője. Cseh közlekedési szakértők ezzel kapcsolatban megjegyezték, azzal, hogy a metrókocsik élettartamát 2035-ig kitolták, és a Škoda magas színvonalon tarja karban a járműveket, a DPP több mint százmillió koronát fog megtakarítani.

 

Skinest Rail

Észtországban működik az integrált vasúti szolgáltatásai keretében vasúti személykocsi felújításával és eladásával is foglalkozó Skinest Rail (legismertebb egysége egyébként a daugavpilsi mozdonyjavító). A cég a járművek átfogó, teljes körű modernizációjára szakosodott: az élettartam növelő eljárás keretében az előzetesen kidolgozott műszaki és technológia tervek alapján felmérik a kocsiszekrény és az alváz elemeinek műszaki állapotát. A további üzemeltetésre alkalmas elemekről a felújítás, korszerűsítés megkezdését megelőzően eltávolítják a rozsdát, hegesztéssel és gitteléssel javítják ki a hibákat, kezelik és lefestik a fémfelületet, hogy a korszerűsítés utolsó fázisaként standard, luxus, vagy kérésre egyedi kialakítású utasteret alakítsanak ki. A Skinest végig konzultál a megrendelővel.

 

MI 2N szerelvények korszerűsítése

Az RER olyan gyorsvasút, amely Île-de-France régióban jár, főként Párizsban és az agglomerációban. Ez a vonat összekapcsolja a modern fővárost és a regionális vasúti rendszert. Ennek megfelelően a francia fővároson belül számos ponton kapcsolódik a metróhálózathoz. Az RER A-vonalán közlekednek az MI 2N (Matériel Interconnexion a 2 Niveaux – lépcsős kétemeletes vonattípus) szerelvények.

Az RER MI 2N szerelvénye  (fotó: wikipédia)

Ezeknek a vonatoknak az utastere alul- és felül is átjárható. Az 1995–2005-ben gyártott MI 2N vonatok közül 43-at a CAF korszerűsít: a 121,3 millió euró értékű szerződéssel az Authorityle-de-France Mobilités állami hatóság és a szolgáltatást nyújtó RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) bízta meg a spanyol vasúti járműgyártót. Az MI 2N szettek teljes körű modernizáció eredményeként a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható WC lesz, és multifunkciós tereket is kialakítanak. Az öt egységből álló, korszerűsített szerelvények még idén forgalomba állnak.

 

A skót projekt

Az Abellio ScotRailt sem lehet kihagyni a sorból. A skót vasútvállalat néhány évvel ezelőtt öt, 153 osztályú dízel motorvonatot korszerűsítésére szánta el magát. Az eljárás során megújul a járművek belső tere, és mindegyik egységen kerékpár szállítására alkalmas teret alakítanak ki. Itt is elsődleges szempont a mai kor követelményeinek megfelelő kialakítás, úgymint fejlett utastájékoztató rendszer, légkondicionálás, wifi, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók, a nagyméretű csomagok elhelyezésére szolgáló poggyásztér. Korszerűsítik a hajtásrendszert, elektronikus, visszatáplálásra képes hajtásrendszer építenek be.

Az Abellio Scotrail Aberdeen és Inverness között közlekedő dízel motorvonata

Gondoltak a járművezetők munkakörülményeinek a javítására is: ezt a vezetőfülke ergonómiai kialakításával, felszereltségének modernizálásával érték el. Tom Smith, a ScotRail projektmenedzsere szerint a projekt összhangban áll a skót kormány az aktív turizmus előmozdítása és a közlekedési kapcsolatok javítása érdekében tanúsított elkötelezettségével. „Folyamatosan arra törekszünk, hogy javítsunk az utazás minőségén, ráadásul ezeknek a motorkocsiknak a bevezetése örömteli lendületet jelent a kerékpárosoknak és a szabadtéri tevékenységeket keresőknek, hiszen támogatja az idegenforgalmat és komoly gazdasági haszonnal jár Skócia legfestőibb vasútvonalai mentén.” A 153 osztályú egységek 2015-ben eltervezett korszerűsítése az Egyesült Királyság vasúti ágazatának kiemelkedő projektje. Ez az első alkalom ugyanis, amikor egy vasúttársaság felújítja a személyszállításra szolgáló gördülőállományát, különös tekintettel egy bizonyos réteg, a szabadidős tevékenységben érdekelt utasok igényeire.

 

Egyesült Királyság

Ha egy üzlet beindul: az Egyesült Királyság a vasúti személyszállító szolgáltatást nyújtó társaságai a múlt év végén erősítették meg, hogy további, több mint ezer vasúti személykocsi teljeskörű korszerűsítése kezdődik el. A modernizációs folyamat keretében 2017-től 2025-ig nyolcezer vasúti kocsit újítanak fel, ezek közül 2019 végéig 2569 állt forgalomba. Az új projekt többek között a TransPennine Express, a Merseyrail, az LNER, a Grand Central, a Great England, a West Midlands és a South Western Railway gördülőállományát érinti. A művelet során a kényelmesebb üléskiosztásra, a wifire, a valós idejű utastájékoztatásra, továbbá a hatékony légkondicionálásra koncentrálnak a kivitelezők.

 

Bombardier Orbita Sanghajban

Kitekintve más földrészekre, a kötöttpályás járművek általános nagyjavítása Kínában is bevett eljárás. A Bombardier kínai vegyesvállalata 2017-ben két nagyjavítási szerződést is elnyert a Sanghaj Metrótól. Tekintettel arra, hogy a világ leghosszabb metróhálózatának 7-es és 9-es vonalán közlekedő nem kevesebb, mint 498 kocsi tíz évre kiterjedő karbantartásáról van szó, a két szerződés értéke is ennek megfelelő: 1,1 milliárd jüan (hozzávetőlegesen 158 millió amerikai dollár, 145 millió euró). A szerződések értelmében a Shentong Bombardier (Sanghaj) Rail Transit Vehicle Maintenance Co., Ltd. (SHBRT) egy másik Bombardier kínai vegyesvállalat, a Changchun Bombardier Railway Vehicles Company Ltd. (CBRC) által épített járművek nagyjavítását végzi el. Ennek során az SHBRT fejlett módszereket és eszközöket alkalmaz, ideértve a Bombardier Orbita rendszert is – az öt évvel ezelőtt bemutatott Orbita (amit a Bombardier-nél a „karbantartás jövője” címkével ruháztak fel) a jármű műszaki állapotáról küldött „jelentésekkel” segíti az előrejelző (prediktív) karbantartás megtervezését. A másik eszközt az IBM fejlesztette ki: a Maximo Asset Configuration Manager konfigurációkezelő alkalmazás révén lehetővé válik, hogy az olyan nagyértékű és bonyolult eszközök – mint például a sanghaji metrókocsik – tényleges fizikai felépítése, összeállítása megfeleljen az adott esetben optimális konfiguráció követelményeinek.

 

Delhi Metro Rail Corporation

Az indiai igényeknek megfelelően újítják fel a Delhi metró az első fázisban épített vonalainak széles, 1676 milliméter nyomtávú metrókocsijait. (Az első három – piros, sárga és kék – vonaltól eltekintve a további hét 1435 milliméteres nyomtávú.) Figyelemre méltó, hogy az üzemeltető, a Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) a korszerűsítés lényegi elemeinek említésekor a járművek utasterének a klimatizálását helyezi előtérbe. A modernizáció során a két jelentős távol-keleti vasútijármű-gyártó, a Hyundai Rotem, illetve a Mitsubishi Corporation által épített kocsikba a téli időszakban is kellemes, 20–22 fokos hőmérsékletet biztosító klímaberendezést szerelnek be – az indiai fővárosban a tél novembertől januárig tart, a havi középhőmérsékletek 14–17 fok körül alakulnak, igen ritkán fagy is előfordul.

 

A szakértő

Kisteleki Mihály gépészmérnök, a MÁV Rt. Fejlesztési és Kísérleti Intézet volt igazgatója, a vasúttársaság döntés-előkészítő tanácsadója a fentiekkel kapcsolatban elmondta, a vasúti járművek tervezhető élettartama – a közel két évszázados gyakorlat alapján – harminc–harmincöt, sőt negyven év is lehet. Ennek oka elsősorban a főleg hosszirányú, robosztus erőhatásokra méretezés, és a járműgyártásnál felhasznált anyagok hosszú élettartama. A feltételezett hosszú élettartam valódi biztosításának előfeltétele a rendszeres (idő, futásteljesítmény, vagy egyéb paraméter szerinti) karbantartási rendszer, amely természetesen kiegészül a diagnosztikai vizsgálatokkal. Az egyes elemek, berendezések javítása, illetve cseréje is ma már elsősorban a diagnosztikai vizsgálatokra épül. A fenntartási folyamat részeként, általában a tervezett élettartam közepén egy teljes felújítási tevékenység is része a jármű életének. Ekkor az alváz, a futómű, a teljes járműszekrény erőteljes megújítása mellett a személyszállító járművek belső utasterének az adott kor igényeihez illesztett átalakítása is általában része a tennivalóknak, de ez az igény a teherszállító járműveknél is gyakran felmerül. A robosztus járműszekrények – az felsorolt példák alapján is – általában további évekig, akár évtizedekig szolgálni tudják a megváltozott igényeket. Az energiatakarékossági – villamos visszatápláló fékezés, nagyobb fajlagos teljesítménnyel biztosítható intenzívebb gyorsulás, az ebből adódó rövidebb menetidő és kifuttatási lehetőségek – szempontok mellett az utaskényelmi igények kielégítése, az utastájékoztatással, a wi-fivel, vagy kényelmesebb utasterekkel, ülésekkel egyaránt meghatározzák a teljes felújítások irányát, természetesen a karbantartási költségcsökkentés és a megbízhatóság növelése mellett. Mindezek a szempontok igazolják a felsorolt járműkorszerűsítések indokoltságát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek