Bár vihar verte, de teljesítette első küldetését a Neoliner vitorlás teherhajó
A világ első nagy hordképességű, kereskedelmi célú, szélvitorlás teherhajója, a Neoliner Origin a hétvégén átjutott az Atlanti-óceánon. Hogy végül miért hibrid üzemmódban? Van rá magyarázat.
A Ro-Ro teherhajó Neoliner Origint bizonyos transzatlanti árufuvarozási útvonalak rendszeres kiszolgálására tervezték, úgymint a franciaországi Saint-Nazaire, illetve olyan észak-amerikai kikötők között, mint Baltimore, Halifax (Kanada) és a francia tengerentúli terület, Saint-Pierre és Miquelon.
A szél energiájával hajtott vízijárművek megépítésére létrejött Neoline beszámolója szerint a Neoline Origin október 16-án hajózott ki a franciaországi Saint-Nazaire-ből első atlanti rakományával, ám két nappal később egy viharban a tatárboc felső panelje megsérült. Bár a főárboc vitorlái továbbra is teljes mértékben képesek voltak befogni a szelet, hogy tartani lehessen az előirányzott nyolcnapos átkelési időt, a hajó hibrid üzemmódra váltott, haladását belsőégésű, 4000 kW teljesítményű motorja segítette. A mostoha időjárás miatt valamelyest még így is megkésett hajó október 24-én, pénteken, sötétedés után érkezett meg a kanadai Új-Fundland partjaitól délre fekvő Saint-Pierre és Miquelonhoz.
Mivel az összesen nyolc szigetből álló szigetcsoport Franciaország egykori észak-amerikai gyarmatainak utolsó hírmondója, egyben az ország társult területe, a kolónia lakosai a part mentén sorfalat alkotva üdvözölték a Neoline Origin nagy jelentőségűnek tartott érkezését.
Az anyaország és Saint-Pierre és Miquelon közötti tengeri árufuvarozási kapcsolat ugyanis nem közvetlen, hanem Halifax kikötőjén keresztül zajlik, ám a jövőben és a tervek szerint a Neoline Origin rendszeresen felkeresi majd Saint-Pierre sziget kikötőjét, ahol jelenleg a Neoline a helyszínre érkezett szakemberei igyekeznek kijavítani az árboctörést. A hajó egyébként eredetileg Baltimore-ba indult, ám úgy tűnik, a terven a viharkár miatt változtatnak, és a járatnyitás alkalmából tartott ünnepséget is későbbre halasztják.

A török RMK Marine hajógyárban épített 136 méter hosszú és 24,2 méter széles, 11 ezer tonna vízkiszorítású Neoline Origin az alkotói szándék szerint egy majdani hajótípus előhírnöke, és akár nyolcvan százalékkal kevesebb a károsanyag-kibocsátása egy hagyományos teherhajóhoz képest. Két árbocán merevvitorlák fogják be a szelet, együttes felületük háromezer négyzetméter, és optimális esetben 11 csomós, valamivel több, mint húsz kilométer per órás sebességet kölcsönöznek a hajónak. A három fedélzeten gördíthető és daruzható, túlméretes és raklapos rakományokat egyaránt el lehet helyezni, a legénység tizenhárom fős.
A projektet a CMA CGM, az ADEME Investissement, a NEOLINE Développement, a Corsica Ferries, a Louis Hardy SAS, a Banque des Territoires és a Pays de la Loire régió társfinanszírozta.
Hasonló projektről korábban már írtunk, bár az Anemos lényegesen kevesebb árut képes magával vinni, mint a Neoliner tehervitorlása.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!