Borús bemutatkozás
A csuklós buszok elleni keresztesháború főszereplőjévé vált új Routemaster egy évvel ezelőtt mutatkozott be. Az akkor még csak szerkezetkész, úgynevezett mock-up modell után most készül el az első igazi példány, ami januári munkába állása előtt a nagyobb londoni csomópontokban lesz megtekinthető.
A korábban nagy népszerűségnek örvendett Routemastereket az ötvenes évektől egészen 1968-is gyártották, kisebb-nagyobb felújítások után egészen az ezredfordulóig szolgálták a brit főváros tömegközlekedését. Az esélyegyenlőségi törvényeknek csak nehezen megfelelő autóbuszokat végül kivonták a forgalomból, mély nyomokat hagyva a hagyományaikhoz annyira hű angolokban. Ezt kihasználva a 2008-as polgármester-választáson induló Boris Johnson azzal kampányolt, hogy a közellenségnek számító német csuklós buszok helyett a város támogatásával új, XXI. századi Routemastert fejlesztenek ki, amely megfelel minden jelenlegi előírásnak. A jelöltből – talán ennek az ígéretnek is köszönhetően – végül polgármester lett, az új, működőképes járműre azonban egészen mostanáig várni kellett.
A Heatherwick Studio által tervezett modern formavilágú, alacsonypadlós autóbuszt az angol Wrightbus gyártotta. A járműbe két bolygóajtón és a hátsó félig nyitott peronon keresztül lehet majd beszállni. A sofőr mögötti lépcső mellett a korábbi Routemasterekhez hasonlóan hátul félkörívben elhelyezett lépcsőn is elérhető a felső szint. A légkondicionált utasteret LED lámpák világítják meg. A busz fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása közel fele a hagyományos dízel emeletes buszokénak, köszönhetően a hibrid hajtásnak és a tetőre szerelt napelemeknek. Az új buszról további információkat szerezhetnek a Tfl honlapján, ahol a januárig tartó kiállítás menetrendjét is megtekinthetik.
A minap megtartott látványos bemutatót azonban beárnyékolja az a tény, hogy a csuklósokat már kivonták a forgalomból, az új buszok tömeges forgalomba állására viszont még várni kell, így a londoniaknak egyelőre csak a zsúfoltságot jelenti az új buszprojekt.