Brutális zimankóra készül az ország

Andrassew Dávid Igor   ·   2012.02.02. 20:00

Napok óta retteg az ország az előrejelzések szerint hamarosan megérkező, akár mínusz 25 fokos hidegtől, és a vele együtt lehulló akár 30 centiméteres hótól. A szibériai eredetű zimankó napközben még csupán 10-11 fokkal vitte fagypont alá a hőmérsékletet, de a felhőtlen napsütés baljós előjele a csontig hatoló hidegnek. Az iho arra volt kíváncsi, hogy a MÁV, a GYSEV, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. és a BKV hogyan készül az idei tél leghidegebb hetének beharangozott napokra. Ha igazak a válaszok, nem lesznek komolyabb fennakadások sem az országos vasúthálózaton, sem pedig Budapesten.

A GYSEV-nél már ősszel érvénybe lépett az úgynevezett téli forgalmi utasítás. Kérdésünkre elmondták, hogy a jég- és csúszásmentesítésre elsősorban nem sóalapú vegyszereket használnak, hanem a környezet megkímélése és a biztosítóberendezések zavartalan működtetése érdekében a frekventáltabb váltók folyamatos működéséről elektromos vagy gázos váltófűtés gondoskodik. Abban az esetben, ha nagyobb mennyiségű hó hullana, hóeltakarító kisgépek és szerszámok állnak rendelkezésre.

A vasúttársaságnál ügyelet is életbe lépett: szükség esetén pluszmunkatársakat rendelhetnek be dolgozni, erre a vállalati tervben túlóraköltséget különítettek el. Ha a helyzet megkívánja, összehívják a helyi téli forgalmi bizottságot, ez dönt a szükséges intézkedésekről.

Szimbolikus kép 2005-ből<br/>(fotó: Tevan Imre)

A MÁV válasza is biztató, azt ígérik, hogy ha jönnek a zord fagyok, azokat ősz óta felkészülten várják. A tájékoztatás szerint annak érdekében, hogy a hideg időjárás a személyszállító kocsikon ne okozzon problémát, a szakemberek kiemelten figyelik a vasúti járművek fűtési és világítási berendezéseinek működőképességét, valamint az ablakok zárhatóságát. A vonatokat a kiindulási állomásukról – az időjárástól függően – akár két-három órás előfűtés után indítják. Az újabb típusú kocsikban lehetőség van a hőmérséklet szabályozására is, de ehhez meg kell kérni a kalauzt, hogy segítsen, mert csak neki van joga a hőszabályzó állításához.

Az ilyenkor feltétlenül szükséges ellenőrzések (pálya menti vonóvezetékek csatornáinak tisztítása, a hidraulikus és a villamos váltóhajtóművek ellenőrzése, a hóakadályok elhárításához szükséges szerszámok, eszközök, készletek állapotának felmérése) mellett a vasúttársaság szakemberei átvizsgálták a hófúvás által veszélyeztetett szakaszokon a hordozható hófogó táblákat is.

Az ígéretek szerint a kijelölt állomásokon a váltók fagymentesítéséhez szükséges anyagok, valamint ezek felhordásához szükséges eszközök rendelkezésre állnak, valamint folyamatosan ellenőrzik a hálózaton található 1450 villamos- és 131 gázüzemű váltófűtő-berendezést, a központi állítású váltókat.

A GYSEV-hez hasonlóan, az időjárástól függően hálózati szintű téli forgalmi ügyeleti beosztást is életbe léptetnek. Szükség esetén 830 főt tudnak pluszban munkába állítani. Az elmúlt napokban a Pályavasút munkatársai felvették a kapcsolatot a külső kivitelezőkkel, munkahelyi készenlétet rendeltek el. Továbbá soron kívül felülvizsgálták a váltófűtők állapotát, a felsővezeték-szakadások elkerülése érdekében pedig a hosszláncokat és a feszítőket.

A technikai felkészülés mellett a MÁV-nál azt a döntést hozták, hogy átmeneti jelleggel éjszaka is nyitva tartja a vasútállomások várótermeit.

A BKV-nál kérdésünkre elárulták, a téli felkészülés külön költségeket nem okoz a BKV számára, mivel az a szokásos éves működési menetbe illeszkedik.

Amennyiben az időjárás megkívánja, a metró felszíni részein, a HÉV és a villamosvonalakon hótörő menetek indulnak az üzemszünetekben, emellett rendszeresen ellenőrzik a váltók és a váltófűtés működését, a felsővezeték állapotát, felülvizsgálják a műhelycsarnokok, a szolgálati helyek, a vezetőfülkék, valamint az utasterek fűtőberendezéseit. A buszoknál ellenőrzik a fagyálló- és hűtőfolyadékot, az ablaktörlőket, az akkumulátorokat. Elvégzik a levegős rendszerek víztelenítését.

Egy belső riasztási rend is elkészült, így a rendkívüli időjárás esetén, ha a fődiszpécser elrendeli, behívhatnak plusz embereket az üzemeltetési szakterületeken. Emellett folyamatos az együttműködés a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-vel.

Az elektromos hajtású járművek esetében télen – a nyári időszakhoz képest – 35-40 százalékos többlet villamos energia felhasználásra számítanak. Az autóbuszoknál a téli időszakot összehasonlítva a nyári időszakkal érdemi fogyasztásbeli különbség nem tapasztalható, ezért költségnövekedés sincs. A járműveken télen-nyáron használható gumiabroncsokat használnak, amelyeket rendszeresen cserélnek.

Budapesten új szórógépekkel állnak készenlétben

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél november közepe óta készülnek a bevetésre, eddig a nagy káosz azonban elmaradt. Az idei nagy havazást a 35 új járműnek köszönhetően 127 szórógéppel várják.

A cégnél elmondták, kiemelt feladatuk az 1200 kilométeres fővárosi fő- és közösségi közlekedési útvonalak, valamint a lakosság ellátásában kiemelt szerepet játszó létesítményekhez, egészségügyi központokhoz, kórházakhoz, rendelőintézetekhez, élelmiszer-elosztókhoz vezető utak síkosságmentesítése és a hó eltakarítása.

A fontossági sorrend a következő: hidak, felüljárók, a ferihegyi repülőtérre vezető út, a Budaörsi út (M1, M7), az M3-as, az M5-ös autópályák és a 10, 11-es főközlekedési utak fővárosi bevezető szakaszai, buszvonalak hegyvidéki szakaszai, busz- és főközlekedési útvonalak, kórházakhoz, rendelőintézetekhez, a lakossági ellátást biztosító logisztikai bázisokhoz vezető utak. A Budapest közigazgatási határán kívül is közlekedő BKV-buszok útvonalán, valamint a Ferihegy II. terminálhoz vezető útszakaszon is végeznek síkosságmentesítést és hóeltakarítást. A 2100 kilométernyi mellékútvonalak csak a fővonalak rendbetétele után következnek. Ezt a munkát a havazás megszűnését követően hét-nyolc órával tudják megkezdeni.

A FKF Zrt.-nél elmondták, a környezet védelmének érdekében minimális szinten tartják a só okozta korróziós és környezeti hatásokat, minden esetben csak az adott útviszonyokhoz meghatározott mennyiséget szórnak ki. Ennek mennyisége a védett fasorok esetében feleződik, míg a hidakra még kevesebb, mindössze negyede használható. A díszburkolatokon alternatív hintőanyagot, zeolitot alkalmaznak.

A cég a lakosság részére hóeltakarítási eszközöket és síkosságmentesítő anyagokat árusít 15 lakossági hulladékgyűjtő udvarban. A vállalat arra figyelmeztet, hogy a járdák takarítása, síkosságmentesítése az ingatlanok tulajdonosainak kötelessége. A közösségi közlekedési eszközök megállóinak takarítása az üzemeltetőnek, illetve az általa megbízott cégnek a feladata.

Kapcsolódó hírek