CER-es dízelektől hangos a Margit hídi éjszaka

Vörös Attila   ·   2016.01.28. 18:45
42__IMG_2003

A szentendrei HÉV-en január 23-ától február 22-éig vágányzári menetrend van érvényben: a HÉV-ek csak a Margit hídig járnak. A vonal föld alatti szakaszán teljes ágyazatcserét végeznek, elsősorban a 2013-as árvízkárok rombolásait javítják ki. A HÉV-ek február másodikáig a felszíni csonkában állnak meg a Margit hídnál, a munka későbbi ütemében egy vágányon már lemennek majd az alagútba a Margit híd hídfőjéig.

A pálya karbantartása során az anyagmozgatást nagyvasúti szerelvényekkel végzik. Két dízel tolatógép és számos pőrekocsi a választék, ezeken nemcsak a zúzott követ és a szennyezett ágyazatot szállítják, de a munkagépek egy részét – bobcateket – és a mobil toaletteket is rajtuk vitték el a helyszínekre.

A CER Kocúrja robog Szentendre felé munkavonattal. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila képeiből

A munkavonatok továbbítását, tolatását a CER magánvasút végzi. Két dízellel, egy teljesen klasszikus Kisdácsiával és a céges színsémát magán viselő felújított Kocúrral dolgoznak. A Kocúr éjjel, üzemszünetben cseréli a szerelvényeket Szentendre és a Margit híd között, a Dácsia az alagútban dolgozik. Érdekesség, hogy a föld alatti munkavégzés előtt mindkét gépet be kellett próbálni az alagútba, hogy elférnek-e. Elférnek, de a technológia miatt a Kocúrnak nem kell lemennie alapesetben, ő a felszínen cserél szerelvényt a Dácsiával.

A HÉV-en a vágánykapcsolatokat nem az ilyesmi munkákra tervezték, a két vágány közti kapcsolatok nem szimmetrikusak. Mivel az alagútba be kell tolni a kocsikat, a Dácsiának Szentendre felé kell néznie, a Kocúr viszont onnan érkezve a Batthyány tér felé néz. A szerelvénycsere úgy néz ki, hogy a Dácsia a Margit hídi csonkába szedi össze az elvivendő kocsikat, eközben az érkező új kocsik élén a Kocúr megáll a Zsigmond tér magasságában. Aztán a Dácsia félreáll, a Kocúr pedig bedöcög a csonkába a vonatáért, majd elhúzza Szentendre felé. A Dácsia ezután a friss szerelvényre rááll, és betolja a csonkába, hogy onnan – a megfékezettség miatt – kettő-három kocsis egységekben leereszkedjen vele az alagútba.

Ködös éjszakában ereszkedik az alagútba két, zúzott kővel rakott pőrekocsival a Dácsia

A felújítás előtti próbákon azt is figyelték, hogy az alagútból meredeken a felszínre vezető szakasz végén, a huplin hogyan viselkednek a mozdonyok – kibírják. Az azért sokat elmond a Dák erejéről, hogy két üres pőrekocsival is jócskán neki kell futnia, hogy felérjen az emelkedőn...

Szerelvénycserére vár a Kocúr a Zsigmond téren

Az L.A.C. Holding számos iparvasút üzemeltetésében érdekelt. A holdingba tartozó, 2001-ben alakult MÁV-REC Kft. az ország öt iparvasútjának a kiszolgálását végzi, Bobókkal, Gokartokkal és Dácsiával működik Beremenden, a Szabadkikötőben, Dunaföldváron Szabadegyházán és Vácon. A CER Hungary és a CER Slovakia is a holding része, ezek a cégek jó egy éve kezdtek saját vontatóállományuk kialakításába. Korábban a CER teljes egészében a MÁV-Trakciótól, -Starttól rendelt vontatást itthon, az utóbbi egy évben viszont két saját és egy bérelt Transmontanával, egy Pleháccsal és két Kocúrral növelte a versenyképességét. Ezeket a mozdonyokat Szlovákiában is engedélyeztették, így gond nélkül átjárhatnak az országok közt. A CER a saját Kocúrját 2015 nyarán szerezte be, a 439 007-esre számozott A29 031-es pedig ősidők óta a fővárosi iparvasutakon dolgozik, főleg a Szabadkikötőben láthattuk mozogni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek