Csörgővel Paksra, buliból

Fotósvonat járta be a 42-es vasútvonalat.
A Fotósvonat Facebook-oldalt kezelő Kozák Gergely és Szikora László szervezésében március 22-én vasútbarátokkal, fotósokkal tömött különvonat indult Budapest-Keletiből Paksra. Az eredetileg három kocsis szerelvényt egy vagonnal ki kellett bővíteni, akkora volt az érdeklődés. Tipikus „fotósvonatokra jellemző” időjárás volt azon a szombaton, azaz jellemzően borult ég, némi esővel és minimális napsütéssel.
A vonat élén az idén 45 éves, Katapult becenévre hallgató, 418 178 pályaszámú Csörgő virított. Eredetileg miskolci gép volt. Legtöbbet ott dolgozott, míg meg nem szűnt a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei Csörgők feladata – villamosították a 80C-t. Azóta a Fradi gépparkját erősíti. Hol Lajosmizse felé jár, hol besegít a székesfehérváriaknak, és a komáromi oldalt járja.
A Csörgő mögé két kelet-német, „bautzeni” kocsit kapcsoltak, és kettő lengyel „poznańit”. Az előbbiekből az egyik első osztályú volt; a német kocsik fogták közre a lengyeleket (A 010, Bko 065, Bo 189, B 031). Ezeket a vagonokat a közforgalomból már évek óta kivonták. IKJ státuszban vannak, azaz időszakosan közlekedő járművek.
A különvonat pontban 8 órakor indult a Keleti pályaudvarról az Egerbe tartó Agria Interrégióval együtt. A Kiss utasai csodálkozva nézték a fotósok múltidéző vonatát!
Útközben volt több megállás, nemcsak a Keletiben lehetett felszállni a szerelvényre.
Az első tervezett „fotohalt” Mezőfalva állomásán volt. Itt meg lehetett örökíteni, ahogy a különvonat mellett elhalad a Dunaújváros–Simontornya viszonylatú 34714-es számú személyvonat. Erre a rövid időre még a nap is kisütött!
Mezőfalva elágazásig a menet mehetett a rá engedélyezett legnagyobb sebességgel, azaz óránkénti 100 kilométeres sebességgel. Az elágazástól „beköszöntött” a mellékvonalak hangulata. Hevederes illesztésű pályán döcögött a vonat. A vonal ezen részén 60 kilométer/óra lenne a pályasebesség némi lassújelekkel „fűszerezve”. Viszont a Székesfehérvári Pályafenntartási Főnökség 40 kilométer/órás lassújelet vezetett be e szakaszra. Sőt, a Barota iparvágány kiágazásánál annyira leromlott a pálya állapota, hogy ott közel két kilométer hosszan 20 kilométer/órás lassújel van érvényben.
Mire a vonat Paksra ért, az eső is komolyan rákezdett. A Tolna vármegyei atomvárosban kultúrprogramként meg lehetett Polonyi Viktortól az Elveszett vasútvonalak című könyvét, a szerző dedikálta is a művét.
A különvonat Paksról bő egy óra tartózkodás után indult vissza a fővárosba. A résztvevők a visszaúton Rácalmáson megnézhették az állomáson található Vasúti parkot. Már, aki nem sietett ekkor a Flirtre, hogy még vacsorára hazaérjen a családjához, ahogy a szerzőnk is tette.
A nemzetközi érdeklődés ezúttal se maradt el, a teljes utas kihasználtsággal közlekedő vonaton utaztak többek között német és lengyel vasútbarátok is.
Ezen a vonalon utoljára kilenc éve, 2016-ban, közlekedett fotós különvonat. Az idő a mostanihoz hasonlóan akkor is borult volt, de lényegesen többet esett az eső.
Nyitóképünkön rögtönzött retró a Keletiben indulás előtt. A különvonat mellé a tartalékot „eltűnt” 404-es Bobó tolt be egy szerelvényt. Miért is tűnt el ez a Bobó? 404 – not found... Ránézésre, mintha a tolatómozdony meg egy személyvonattal lenne
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!