Egyszerűsíti és mindenki számára méltányossá teszi tarifáit az Ukrán Vasutak

iho/vasút   ·   2022.10.14. 15:00
uz_te33a

A cél az, hogy a jelenlegi teherfuvarozási tarifarendszert teljes mértékben felszámolják és minden piaci szereplő előtt igazságossá tegyék.

Átértékeli és valószínűleg jelentősen egyszerűsíti vasúti árufuvarozási tarifarendszerét az Ukrzaliznica (UZ). A vasúttársaság vezérigazgatója, Olekszandr Kamjisin elmondta, az új rendszer átvételét követően a most meglévő diszkriminatív rendszer teljesen megszűnik. Mindez része a cég és az egész ország európai integráció felé történő elmozdulásának.

Az UZ-vezér nyilvánosságra hozott néhány alapvető lépést, amiket a vasúttársaság meg fog tenni annak érdekében, hogy igazságosabb környezetet teremtsen az ukrán vasúti áruszállítási ágazat résztvevői előtt. Első lépésként a jelenlegi 29 százalékról mindössze egy százalékra csökkentik le az alapkamat-konstrukciókat. A vasúti árufuvarozás alapdíjainál ezentúl csak a szállítási távolságot, a rakomány tömegét, a különleges szállítási jellemzőket és az útvonaltervet fogják számításba venni.

Ezen felül a vasúttársaság a díjak kiszámításakor tizenötről egyre csökkenti az együtthatók számát. Ezzel egyidejűleg a többletdíjakat is jelentősen, 38-ról hat százalékra csökkenti. A különleges szállítási vagy biztonsági szolgáltatások díja továbbra is érvényben marad. Az UZ javasolta a teherfuvarozási osztályok teljes összehangolását, valamint az üres kocsik szállítására vonatkozó egységes tarifa bevezetését is.

Kamjisin szerint az új tarifarendszer döntő lépés a diszkrimináció ellen. A tarifarendszer méltányosságának kérdése évtizedek óta érzékeny téma a fuvarozók és a szállítmányok küldői kapcsolatában, éppen ezért tavaly nyár óta fokozatosan változtatnak rajta. A megemelt tarifák miatt a szállítmányozóknak a vasúti szállításért magasabb árat kellett fizetnie, ami Ukrajna esetében az ellenkező irányú modális váltás jele volt, vagyis a fuvarozók a vasút helyett egyre inkább a közúti szállítás mellett döntenek. Az ukrán állami vasútvállalat az elmúlt két évben olyan tarifaemeléseket hajtott végre, amiket sem a vasúti árufuvarozási ágazat, sem pedig az ügyfelek nem fogadtak jól. A fő problémát alapvetően az egekbe szökő árak jelentik, de a rakománytípusok és szolgáltatások széttagolt és összetett osztályozása is hozzájárult a nem egyenlő árképzéshez. Egyszerűbben fogalmazva nem minden küldő fizetett azonos díjat bizonyos szolgáltatásokért, a különböző osztályok között pedig néha óriási volt az árkülönbség. A legutóbbi tarifaszintű fejlemény minden rakománytípus esetében hetven százalékos emelést jelentett, választ adva azokra a pénzügyi nehézségekre, melyekkel az Ukrzaliznicának a háború miatt kellett szembenézni. Ennek ellenére a vasfémek és a gabona árai nem tapasztaltak ilyen szintű áremelkedést, valószínűleg nyilvánvaló okokból, ami újabb piaci diszkriminációhoz vezetett.

Amellett, hogy Ukrajna vasúti árufuvarozási tarifamodellje demokratikusabbá, kevésbé diszkriminatívvá és egyszerűbbé válik, Kamjisin javaslatainak a kulcsfontosságú eleme mégis valami más: főleg háborús helyzetben nagy sikert arat az az állami vállalat, mely meghallgatja és megérti ügyfelei aggodalmait, és ennek megfelelően kezeli őket. Az új ukrán tarifarendszer remélhetőleg a gyakorlatban is bizonyítja majd hatékonyságát, és több ügyfelet vonz a vasútra most és a jövőben is – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek