Elégedettek a hibrid buszokkal Stuttgartban

Ács Attila   ·   2011.09.26. 12:30
stuttgart_hibrid_fooldal

Egy évvel ezelőtt, egészen pontosan 2010. szeptember 13-án érkezett meg a stuttgarti közlekedési céghez (SSB) az első három Mercedes-Benz Citaro G BlueTech Hybrid, majd ezeket valamivel később további két példány követte. A buszokat kezdetben „rásegítő járatként”, majd a telephelyhez közeli vonalakon, csúcsidőben használták, idén február óta viszont teljes üzemidőben közlekednek.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a hibridek a dimbes-dombos, sok megállással és elindulással járó vonalakon érzik a leginkább elemükben magukat, itt az üzemanyag-fogyasztásuk átlagosan 48 liternak adódott, míg a hagyományos, EEV környezetvédelmi normájú, ZF Ecomat váltóval szerelt légkondicionált buszok – amelyeket referenciának vettek – itt 58-60 litert esznek. A nagyobb mágállótávolságú vonalakon kisebb volt a különbség, hiszen a fékezési energia visszatáplálása ilyenkor kevésbé tud érvényesülni.

A buszok egyébként már a kezdetektől fogva magas rendelkezésreállással üzemelnek, bár ebben fontos szerepe lehet annak is, hogy az SSB a karbantartó személyzetből húsz főt képezett ki a hibridek üzemeltetésére, illetve a gyárral is jó kapcsolatot ápolnak, akik a járművek finomhangolását végezték a tapasztalataik alapján.

Bár a „Elektromobilitätsregion Stuttgart” nevű program, amelynek keretében a buszok Stuttgartba kerültek, júniusban véget ért, az SSB tovább folytatja a járművek tesztelését, sőt további alternatív meghajtású – például üzemanyagcellás vagy elektromos – buszok próbáját is tervezik.

Mercedes-Benz Citaro G BlueTech Hybrid Stuttgartban (fotó: SSB)

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2022, második nap

iho/vasút   ·   2022.09.22. 15:00

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. A szerdai paletta részét alkotta a Stadler walesi Flirtje, a Tatravagónka farönkszállító kocsija, valamint a Plasser & Theurer pályakarbantartó járműve.