Elégedettek a hibrid buszokkal Stuttgartban

Ács Attila   ·   2011.09.26. 12:30
stuttgart_hibrid_fooldal

Egy évvel ezelőtt, egészen pontosan 2010. szeptember 13-án érkezett meg a stuttgarti közlekedési céghez (SSB) az első három Mercedes-Benz Citaro G BlueTech Hybrid, majd ezeket valamivel később további két példány követte. A buszokat kezdetben „rásegítő járatként”, majd a telephelyhez közeli vonalakon, csúcsidőben használták, idén február óta viszont teljes üzemidőben közlekednek.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a hibridek a dimbes-dombos, sok megállással és elindulással járó vonalakon érzik a leginkább elemükben magukat, itt az üzemanyag-fogyasztásuk átlagosan 48 liternak adódott, míg a hagyományos, EEV környezetvédelmi normájú, ZF Ecomat váltóval szerelt légkondicionált buszok – amelyeket referenciának vettek – itt 58-60 litert esznek. A nagyobb mágállótávolságú vonalakon kisebb volt a különbség, hiszen a fékezési energia visszatáplálása ilyenkor kevésbé tud érvényesülni.

A buszok egyébként már a kezdetektől fogva magas rendelkezésreállással üzemelnek, bár ebben fontos szerepe lehet annak is, hogy az SSB a karbantartó személyzetből húsz főt képezett ki a hibridek üzemeltetésére, illetve a gyárral is jó kapcsolatot ápolnak, akik a járművek finomhangolását végezték a tapasztalataik alapján.

Bár a „Elektromobilitätsregion Stuttgart” nevű program, amelynek keretében a buszok Stuttgartba kerültek, júniusban véget ért, az SSB tovább folytatja a járművek tesztelését, sőt további alternatív meghajtású – például üzemanyagcellás vagy elektromos – buszok próbáját is tervezik.

Mercedes-Benz Citaro G BlueTech Hybrid Stuttgartban (fotó: SSB)

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Kilencvenéves a moszkvai metró

iho/vasút   ·   2025.05.10. 12:00

Az első, 11,2 kilométer hosszú vonalat 1935. május 19-én nyitották meg tizenhárom állomással. Akkor naponta 177 ezer utas használta, a mára tizenhat vonalból álló hálózatot napjainkban már 8,2 millióan veszik igénybe.