Elkészült az ötvenedik sorozatgyártású IC+-kocsi

iho/vasút   ·   2020.12.10. 15:00
icplusz50

A járműcsalád hatékony gyártása és karbantartása érdekében a MÁV-Start folyamatosan fejleszti a Szolnoki Járműjavítót.

A MÁV-csoport kormányzati támogatással valósítja meg a saját fejlesztésű IC+-kocsik gyártását célzó programját, amely a járműállomány fiatalítását, minőségi cseréjét szolgálja a távolsági és nemzetközi forgalomban. Az első húsz, saját forrásból összeállított, újgenerációs intercity-kocsi forgalomba állását követően, tavaly augusztusban kezdődött a hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ gyártása. Eközben a Szolnoki Járműjavító fejlesztése is zajlik: sikeres közbeszerzési eljárást követően a vasúttársaság októberben kötött szerződést a nyertes Bolax Kft.-vel egy új, háromállású felületelőkészítő- és fényező csarnok kivitelezésére, melynek munkálatai már el is kezdődtek. A tervezetten 2022 első negyedévére megépülő létesítménynek köszönhetően gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd az új IC+-kocsik is.

Az új, emeletes KISS motorvonatok karbantartási helyszíneként a Szolnoki Járműjavító területén található villamos mozdonyjavító csarnokot jelölték ki. Az új járművek fogadása érdekében szükséges belső átalakítások megkezdődtek, várhatóan 2021 első negyedévében elkészülhet a felújított csarnok, mely minden szempontból megfelel a jármű karbantartási igényének.

Nem csak infrastrukturális fejlesztések zajlanak azonban Szolnokon: a vasúttársaság kutatás-fejlesztési, valamint a Szolnoki Járműjavító területén megvalósítandó intelligens gyártási környezet (Smart Factory) kialakítását szorgalmazó projekt létrehozását célozta meg. A Szolnoki Járműautomatizálási Projekt támogatásának érdekében december elején kötött együttműködési megállapodást a vasúttársaság a Pannon Egyetemmel, a Miskolci Egyetemmel, a Szolnoki Szakképzési Centrummal és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatával. A gyártási rendszer megvalósításán túl felállítanának egy oktatási és kutatási akadémiát is, amely hosszú távon támogatja majd a programot, és hídként funkcionálhat a középfokú oktatás, egyetemek és az ipar között.

Az ötvenedik IC+-kocsi átadása okán rendezett online sajtótájékoztatón dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta: „A versenyképes vasúti közlekedéshez elengedhetetlen a modernizált, és XXI. századi igényeket kielégítő gördülőállomány. Budapest elővárosi közlekedésben már közlekednek a korszerű Flirt motorvonatok, és folyamatosan érkeznek az emeletes KISS motorvonatjaink is. Ahhoz, hogy emellett a távolsági flotta is megújuljon, egyrészt szükséges a 115 új mozdony beszerzése, amire eredményes közbeszerzési eljárás esetén tervezetten 2021 tavaszán köthetünk szerződést, másrészt elengedhetetlen további négy–ötszáz IC+-kocsi legyártása a Szolnoki Járműjavítóban.” A most elkészült ötvenedik kocsi év végéig forgalomba áll, jövőre pedig további negyven jármű készülhet el. Mindehhez szükség van a közel kétmilliárd forint értékben zajló szolnoki fejlesztésekre, valamint az Oktatási és Kutatási Akadémia létrehozására.

Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója az ötvenedik IC+-kocsiból jelentkezett be, elmondta: óriási eredmény, hogy fel tudták éleszteni a hazai járműgyártást, és két év alatt már az ötvenedik IC+-kocsi is elkészülhetett Szolnokon. 2021 nyár elejéig forgalomba állhat az első osztályú, bisztrórésszel is ellátott kocsi is, amivel a tervek szerint a nyári balatoni szezonban már találkozhatnak is az utasok. A vezérlőkocsi tervezése folyamatban van, melyből várhatóan több mint hatvan készülhet el. Az első prototípus 2024-ben állhat forgalomba. Az IC+-kocsik jelentős hazai hozzáadott értékkel készülnek. A cél az, hogy minél többen válasszák a közösségi közlekedést, a vasutat, a MÁV-Start pedig azon dolgozik, hogy kényelmes, biztonságos és környezetbarát utazási módot nyújtson, egyre modernebb járműparkkal, és egyre több embernek.

A sajtótájékoztatón elhangzott: A MÁV megújulása nemzetgazdasági jelentőségű, melyben Szolnok oroszlánrészt vállal. A járműgyártás szolnoki megerősítése máris újabb beruházásokat vonzott: épülhet az új üzemcsarnok, s közben a megerősödő szakmaiságnak köszönhetően a vasúttársaság legmodernebb szerelvényeinek javítása is Szolnokra került, mely óriási elismerés a MÁV Start szakembereinek. A svájci Stadler szolnoki üzemének sikere, az itteni szakdolgozók munkájának rendkívül magas színvonala azt igazolta: a Tisza-parti város tökéletes helyszín a hazai vonatgyártás felélesztésére. Mindehhez az alapot a 164 éves MÁV járműjavító műhelye adta és adja.

A hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+-kocsi gyártása 2019 augusztusában kezdődött. Az új szériában harmincöt másodosztályú, akadálymentesített, többcélú teres kocsi, valamint szintén harmincöt, első és prémium osztályú jármű készül el. Az új kocsikkal az utasok Nyugat- és Kelet-Magyarországon egyaránt találkozhatnak.

(X)

(Borítókép: MÁV-Start Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

V0: hamarosan indul a nyomvonalsáv környezeti vizsgálata

iho/vasút   ·   2022.05.16. 15:00

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közbeszerzési eljárást írt ki az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére, melyek a leendő teherforgalmi vasútvonal nyomvonalának kijelöléséhez szükségesek.