Épülhet Kolozsvár metrója
A „kincses várost” a föld alatt keresztben átszelő, huszonegy kilométer hosszú vonalának első szakaszát 2026 augusztusáig kell átadni.
A közel háromszázezres Kolozsvár jövőbeli metrójával és elővárosi vasúthálózatával kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmányok megalkotására 2018-ban írtak ki tendert, melyet a városi tanács 2020 áprilisában fogadott el. 2021 végén több mint kétmilliárd euró (jelenlegi árfolyam mellett hozzávetőlegesen 750 milliárd forint) költséggel számoltak. A Transtelex arról számol be, hogy a finanszírozási szerződést 2022 decemberében írta alá a szállítási minisztérium: a beruházás költségeit a román kormány, az Európai Unió Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköze (RRF), valamint az önkormányzat közösen állja. A román miniszterelnök-helyettes, Sorin Mihai Grindeanu szerint a kontraktus az elmúlt harminc év legnagyobb összegű ilyen típusú megállapodása. A metróvonalat a török Gülermak, az Alstom és az Arcada konzorciuma valósíthatja meg – jelenti a Railway Gazette.
A összesen tizenkilenc állomásosra tervezett első metróvonalának első, hét és fél kilométeres szakasza a város nyugati részén, a sűrűn lakott Monostor (Mănăștur) városrészben található Sfânta Maria végállomástól a városközponton – a VIVO! Cluj-Napoca elnevezésű bevásárlóközpontot is érintve –, Györgyfalvinegyeden (Gheorgheni) és Szoporinegyeden (Sopor) keresztül Europa Unită állomásig fog vezetni, tíz állomást felfűzve. A felszíni karbantartóállomáshoz vezető vágányokkal együtt 9,16 kilométernyi pálya kilencmilliárd lejből (körülbelül 680 milliárd forintból) épülhet ki, a szerződés uniós finanszírozásának elvárásai okán legkésőbb 2026 augusztusáig.
A második fázis Sfânta Mariától nyúlik majd tovább nyugati irányba, a már több mint ötvenezer lakosú előváros, Szászfenesen (Florești) kiépülő Țara Moților állomásig. A 8,8 kilométeres szakaszon hét állomást fognak létrehozni, kiszolgálva egy új lakónegyedet, egy jövőbeli kórházat és tervezett fejlesztési területeket. Ezen felül egy háromkilométeres, háromállomásos leágazást is kiépítenek majd a Mărăști piac (Piața Mărăști) állomástól északkeleti irányba, a Muncii körútnál (Bulevardul Muncii) található iparnegyedig. A projekt ezen részét 2031 februárjáig kell megvalósítani.
A Krónika Online arról ír, hogy a teljes hálózat létrehozása 13 milliárd 690 millió lejt, azaz bő ezermilliárd forintot fog kóstálni, ebből 1 milliárd 480 millió lej (cirka 112 milliárd forint) érkezik a helyreállítás alapból. A metróhálózat tervezett kapacitása 15200–21600 utas irányonként és óránként, a szerelvények kilencven másodpercenként fognak közlekedni.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!