Észtországban is szállíthat az LDZ Cargo

iho/vasút   ·   2023.01.18. 12:00
lett_tehervonat

A lett vasúttársaság teherfuvarozási ága a napokban kapta meg a biztonsági tanúsítványt, mellyel étolajat szállíthat egy amerikai felvásárlónak.

Az LDZ Cargo első észtországi megrendelője az amerikai cég. A vasúttársaság az éven körülbelül 200 ezer tonna étolaj szállításával számol csak megrendelő részéről, de aktívan keresi az újabb ügyfeleket is. Habár a szomszéd országban számos fuvarozó dolgozik, de az LDZ Cargo úgy látja, még így is van lehetőség megerősíteni az ottani pozícióját.

Az engedély fontos, de nem az egyetlen, ami a balti államok vasúttársaságai közötti szorosabb együttműködést jelzi. Ezek az állami tulajdonú társaságok igyekeznek szorosan együttműködni, legyen szó az Amber Train szolgáltatásról vagy szén szállításáról Lengyelországba, melyhez a litván és a lett nemzeti vasúttársaságok is hozzájárulnak, a balti logisztikai vállalatok nagy hagyományokkal rendelkeznek, amibe többet tudnak befektetni. A balti vasútvállalatok hozzáférése a szomszédos piacok lehetőségeinek felfedezéséhez elengedhetetlen a rakományáramlás diverzifikálásához, valamint az orosz és fehérorosz (belorusz) rakományoktól való függetlenedéshez. Például az Oroszországból és Fehéroroszországból érkező áruforgalom a Lettországon áthaladó tranzitnak akár kilencven százalékát is kitette, ez a jelenlegi uniós szankciók miatt nem folytatódhat.

A litván, lett és észt vasúttársaságoknak azonban még vannak ötleteik – ez egy nemrégiben tartott háromoldalú találkozón nyilvánvalóvá is vált. A résztvevők megvitatták a Rail Baltica óriásprojekttel kapcsolatos sürgető kérdéseket, a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) balti országokra történő kiterjesztését, valamint az európai szabvány normál nyomtávra való teljes átállás lehetőségét. A három vasúttársaság kollektíven közelíti meg ezeket a kérdéseket, melyek mindegyiküknek ugyanazokat a kihívásokat és lehetőségeket jelentik.

Egy másik kérdés, melyre közös a válaszuk, az új szállítási folyosók, melyek hozzáadott értéket fognak jelenteni a Baltikum vasúti logisztikájában. A résztvevők különösen a balti államokat a Fekete- és az Égei-tengernél található csomópontokkal összekötő új árufuvarozási folyosó, az úgynevezett Három Tenger Kezdeményezés (Three Seas Initiative, 3SI) létrehozásának fontosságát elemezték ki. Az LDZ-nél úgy vélik, a balti államok vasúttársaságai közös erőfeszítéssel magas színvonalú vasúti árufuvarozást kínálhatnak a folyosón, továbbá hozzájárulhatnak az európai közös mobilitáshoz és az érintett országok gazdaságához.

A projekten belül már egy ideje létezik a Balti-tengert a Fekete- és az Égei-tengerrel összekötő vasúti árufuvarozási folyosó ötlete. A 3SI az Európai Unió tizenkét tagállamát fűzi fel a három tenger között. A projekt az infrastrukturális beruházások fellendítéséről szól ezekben az országokban, a Balkántól Közép-Európán át a Balti-tengerig.

A kezdeményezés célja, hogy segítse ezeket az országokat az Európa többi részével való integrációban befektetési szempontból, és hogy felzárkózzanak az infrastrukturális fejlesztésekhez annak érdekében, hogy új, multimodális célú szállítási folyosókat hozhassanak létre. Ez az oka annak, hogy a 3SI Alap már fektetett be vasútba (például Lengyelországban a Cargounit), a megújuló energiaforrásokba, eszközökbe és a digitalizációba. Sőt, jelentős források birtokában a 3SI már a kiemelt projektekre fókuszál; a szervezet első beruházása a bulgáriai burgaszi kikötőt célozza meg, hogy azt regionális tengeri és vasúti kapuvá fejlessze – írja a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek