Európai botrány: vannak, de nem működnek légtérblokkok

iho/repülés   ·   2012.12.04. 18:00
cim2

Három európai légitársasági szövetség, a hagyományos légitársaságoké, a regionálisoké és a low-costoké közös nyilatkozatban ítéli el az uniós tagállamokat, amiért nem hajlandók a funkcionális légtérblokkok működtetésére, ami kulcseleme lenne a Közös Európai Égbolt (Single European Sky, SES) program második szakaszának.

Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a funkcionális légtérblokkok (Functional Airspace Block, FAB) révén az európai légiközlekedési partnerek azt remélik, hogy a sok kis nemzeti légiforgalmi irányítási körzet nagyobb légterekben nyílik össze, ezáltal a légiforgalom kezelése sokkal egyszerűbb lenne, maga a légiforgalom jóval zavartalanabb áramlással működne Európa amúgy sok helyen túlzsúfolt légterében.

(fotók: Eurocontrol)

Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA), az Európai Alacsony Árú Légitársaságok Szövetsége (ELFAA) és az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA) arra emlékezteti a tagállamokat, hogy a FAB-ok működésbe lépésének a határideje 2012. december 4 volt, nyolc évet kaptak az államok a felkészülésre, és ehhez képest nem történt több, mint maguknak a blokkoknak a felállítása.

A rendszer kialakításának szándéka az volt, hogy a FAB-ok megszüntetnék az európai légtér töredezettségét, lehetővé teszik a légiközlekedés hatékonyságát és költségcsökkentő megoldásokat kínálnak. Az, hogy a 27 tagállam nemzeti irányító szervezetei továbbra is egymástól függetlenül dolgoznak, alacsony hatásfokúvá teszi a légiközlekedést, és a közlemény szerint ez a töredezettség a felelős 13 millió tonnányi széndioxid szükségtelen kibocsátásáért is, ami a teljes európai légiforgalmi kibocsátás tíz százaléka.

A szövetségek vezetői botrányosnak minősítik a jelenlegi helyzetet, és megdöbbenésüket fejezik ki, amiért a tagállamok politikai akarat híján kudarcra ítéltették a rendszert. Miközben előzőleg maguk a tagállamok vezetői írták alá az Európai Parlament támogatásával az Egységes Európai Égbolt szabályozását, és ezzel elismerték, hogy a mostani helyzet elfogadhatatlan, a változás pedig sürgős.

A szövetségek arra szólítják fel az unió közlekedési biztosát, hogy amint azt az októberi ciprusi uniós légügyi csúcstalálkozón ígérte, indítson eljárást a mulasztást elkövetett országok ellen, tegye világossá, hogy az államok nem bújhatnak a szuverenitás függőnye mögé.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.