Tehertrolik az autópályán
A Siemens legújabb környezetvédelmi koncepciójában az alternatív hajtással kísérletezik. A Los Angelesben bemutatott nagyra törő tervek szerint egész autópálya-szakaszokat villamosítanának. Ha ez sikerül, nem kizárt, hogy a közeljövőben áramszedővel ellátott elektromos teherautókat láthatunk majd az utakon.
Az alapkoncepció megállapítása szerint a légszennyezettségért leginkább a több ezer köbcentis dízelmotorok a felelősek, amelyek gyakorlatilag éjjel-nappal hajtják a kamionokat. Ha sikerülne ezeket kiváltani, vagy legalább mérsékelni a használatukat, az jócskán csökkentené a károsanyag-kibocsátást.
Az akkumulátoros megoldás ebben az esetben nem lehetséges, hiszen ezek a járművek több száz kilométert is megtesznek naponta, méghozzá általában csurig pakolva. A fix hálózatról történő betáplálás azonban működőképes lehet.
Az eHighway Of The Future projektben a Siemens egy olyan kísérleti autópálya-modellt épít, amelynek az egyik sávját úgy alakítják ki, hogy azon a dízel motor mellett nagy teljesítményű villanymotorral és áramszedővel ellátott elektromos teherautók is közlekedhessenek a sáv fölé húzott felsővezetéknek köszönhetően.
Ha a tervből valóság lesz, a villamosított autópálya-szakaszokon nagy távolságokra közlekedő teherautók nem bocsátanak majd ki szennyező anyagokat. Ha pedig lecsatlakoznak a hálózatról, a dízelmotornak köszönhetően megállás nélkül folytathatnák útjukat a nem villamosított útszakaszon.
Az ehhez hasonló megoldások azonban korántsem újak: az egykori Szovjetunióban már lassan 70 éve közlekednek troliteherautók, de az elsők jóval nyugatabbra, Svájcban közlekedtek. A wohlenseei gát építésekor, 1912-ben az azóta bezárt Tribelhorn gyár járművei szállították az építőanyagot, a második világháborút követően pedig rövid ideig Ausztriában is jártak hasonlók. Az ezt követő évtizedekben pedig afrikai, amerikai és kanadai bányákban használtak felsővezetékes teherautókat a kitermelt alapanyag szállítására, föld alatt és felett is.