Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus

iho/repülés   ·   2024.10.23. 09:00
_wizz_

A fapados légitársaság az Airbusszal közösen veszi górcső alá a SAF-fel történő üzemeltetést. A teszt a barcelonai és a brüsszeli járatokon indul.

Az EU Fit for 55 csomagjának részeként a RefuelEU légiközlekedési szabályozás célja, hogy az Unió egyes repülőterein mindig álljon rendelkezésre fenntartható repülőgép-üzemanyag, és, hogy ennek a hagyományos üzemanyaghoz kevert felhasználási arányát folyamatosan növeljék. Emellett a csomag megköveteli az EU-ban működő légitársaságoktól, hogy üzemanyag-szükségletük kilenctizedét ezeken a repülőtereken tankolják fel.

Ezzel a projekttel a Wizz Air az uniós határidőnél korábban kezdi el a SAF (sustainable aviation fuel) felhasználását, egyúttal kihasználja az Airbus A321neo repülőgépek üzemanyag-hatékonyságát, és felméri az utasok ismereteit a légiközlekedéssel összefüggő környezettudatossági előírásokról. A tesztelés két fontos útvonalon, Barcelona–Budapest és Brüsszel-Budapest között indul, az üzemanyagot a Cepsa teszi hozzáférhetővé, és a World Fuel Services (World Kinect Company) osztja el az érintett reptereken az év végéig. A projekt az úgynevezett „mass balancing” módszerrel valósul meg. A Wizz a Barcelona-El Prat (BCN) repülőtéren csaknem 16 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb öt százalékos vegyítési arányú üzemanyag elegyben, a brüsszeli Charleroi repülőtéren (CRL) pedig mintegy 18 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol, legfeljebb tíz százalékos elegyben.

A tesztelés során a Wizz Air arra kéri utasait, osszák meg véleményüket a SAF-ról, illetve a légiközlekedés fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A kérdőívet a Wizz Air hírlevelére feliratkozott ügyfelek automatikusan megkapják, de elérhető ezen a linken is.  A felmérés eredményét a légitársaság nyilvánosan közzéteszi, hogy bemutassa az utasok elvárásainak változásait.

Ugyanakkor az Airbus technikai útmutatással és szakértelmével segíti a Wizz Airt, hogy a légitársaság maximalizálhassa működésében a SAF integrálásának hatékonyságát. A fenntartható üzemanyag proaktív bevezetésével, és az új szabályozási keretekhez való alkalmazkodás alapjainak lefektetésével a légitársaság karbonhatékonyabb légi utazási lehetőségeket nyújthat az európai utasok millióinak.

  • A fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) olyan alternatív üzemanyagok, amelyek különböző alapanyagokból, például használt étolajból származnak, és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint akár 65 százalékkal is csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását a hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz képest.
  • Az úgynevezett „mass balancing” egy olyan számolási keretrendszer, amely követi a SAF-ot a hálózat révén, és annak környezeti előnyeit konkrét járatokhoz rendeli, függetlenül attól, hogy az üzemanyagot fizikailag hol használják fel. Ez azon az elven alapul, hogy a SAF keverhető a hagyományos repülőgép-üzemanyaggal, és szétosztható a különböző járatok között, de fenntarthatósági előnyeit a kiválasztott járatokhoz rendelik, mintha azok közvetlenül SAF-ot használnának. Ez a rendszer lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy globálisan támogassák a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártást és -felhasználást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Logisztika Jogi osztály

Továbbra is kihívást jelent a Brexit a logisztikában?

iho.hu   ·   2024.10.23. 16:45

A Brexit hatása az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kereskedelemre, és ezzel egyidejűleg a kapcsolódó logisztikai folyamatokra négy év elteltével is érezhető. A folyamatosan bevezetett új szabályozások, megnövekedett költségek és a határátkelési eljárások bonyolultsága jelentősen megnehezítik a vállalkozások működését.