Finomhangolás előtt a Nagykörút közlekedése

iho   ·   2020.09.05. 09:00
budapest_nagykorut_kerekparut01

A szeptemberi tanévkezdéssel járó forgalomnövekedés nem okozott az elmúlt évekhez képest nagyobb fennakadást a belváros közlekedésében. A Nagykörút új kialakítása jól vizsgázott.

Az elmúlt időszakban sok lépés történt annak érdekében, hogy Budapest élhető, biztonságos, zöld várossá váljon. A Fővárosi Önkormányzat minden társadalmi szereplővel partnerségi viszonyt alakított ki, és a budapesti kerékpársávok kapcsán sok társadalmi konzultációt folytatott. Ezek eredményeként olyan döntéseket hozott Budapest közlekedésével kapcsolatban – készülve ezzel a járvány második hullámára is –, amely a főváros rövid és a hosszú távú érdekeit egyaránt szolgálja. A járvány idején csökkenő forgalom miatt – követve más nagyvárosok példáját – ideiglenes biciklisávokat alakítottak ki a biztonságosabb kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés zsúfoltságának, a fertőzésveszély csökkentése érdekében. Ezek a szakaszok – az Üllői út kivételével, amely a metrópótláshoz szükséges buszsávot fogja szolgálni novembertől –, mára a budapesti közlekedés részévé váltak anélkül, hogy az autós forgalom ritmusában különösebb fennakadást okoznának.

(térképek: BKK)

A szeptemberi tanévkezdéssel járó forgalomnövekedés nem okozott az ilyenkor szokásosnál nagyobb torlódást a Nagykörúton, a sávok jelenlegi kialakítása jól vizsgázott. Azonban az időközben lezárult társadalmi egyeztetés tapasztalatai alapján tovább javulhat a körút közlekedése. Karácsony Gergely főpolgármester döntésének megfelelően elkezdődött a kivitelezés: a Budapest Közút szakemberei szeptember 3-án éjszaka átalakították a Nyugati pályaudvar előtt a burkolati jeleket és a táblákat az új forgalmi rendnek megfelelően. A Nagykörutat érintő átalakítások a következő hetekben is folytatódnak, egyes szakaszokon két sávban haladhatnak majd az autók, ahol velük párhuzamosan kerékpárnyomot, illetve járdán vezetett kerékpárutat alakítanak ki.

Lakossági és szakmai szempontok kompromisszuma

Budapest hosszú távú közösségi közlekedési víziójában, a Mobilitási Tervben – amelyet még Tarlós István főpolgármesteri ciklusa alatt fogadtak el –, a kerékpáros közlekedés részarányának növelése és az autóforgalom mérséklése szerepel célként. Az elmúlt hónapokban komoly lépések történtek ennek érdekében, ma már többen kerékpároznak Budapesten, mint bármikor korábban. Karácsony Gergely főpolgármester a fővárosi közgyűlés által kitűzött és elfogadott célokat, a társadalmi egyeztetés során – kérdőív formájában 50 ezer fővárosi lakostól – érkezett észrevételeket, illetve a Budapest Közút és a Budapesti Közlekedési Központ számára rendelkezésre álló forgalmi adatokat szem előtt tartva hozta meg azt a döntését, amely egy élhetőbb várost teremthet.

(illusztrációk: BKK)

A 2020-as év tanévkezdésekor a Nagykörúton és környezetében nem volt érdemben rosszabb a helyzet, mint 2018-ban vagy 2019-ben szeptember 1-jén. A reggeli torlódás idén és az elmúlt két évben ezen a napon szinte azonos mértékű volt. Kiemelkedő érték a Nagykörút délutáni forgalmában 2018-ban volt tapasztalható. Az elmúlt két évben a Nagykörúthoz vezető hidakon szintén rosszabb volt a helyzet, mint 2020-ban, ami idén az M0-ás autóút megnyitásának is köszönhető. A közúti forgalom mellett 2020 augusztusában első alkalommal, a BKK megbízásából teljes körű forgalomszámlálás is történt a Nagykörúton 5 ponton, amely felmérte valamennyi közlekedési mód, a gyalogosok, a kerékpárral, villamossal és gépjárművel közlekedő számát. Szemben a korábbi városvezetés gyakorlatával, így már valódi, mért adatok és nem megérzések alapján hozható szakmai döntés a Nagykörút jövőjéről. A mérés pedig azt mutatta, hogy a Blaha Lujza tértől Délre a gépjárművel közlekedők vannak kis mértékben többségben, míg attól Északra a fenntartható közlekedési módokon (közösségi közlekedéssel, kerékpárral és gyalog) közlekedők.

Ennek eredményeként született meg a Főpolgármesteri Hivatal kompromisszumos döntése, mely mindenkinek ad valamit: a kerékpárral közlekedőknek azt, hogy továbbra is lehessen a Nagykörúton biztonságosan biciklizni, az autósoknak visszaadja a gépjárműforgalomhoz szükséges kapacitás jelentős részét, az itt élők számára pedig élhetőbbé válik a környék.

A Nagykörút különböző szakaszain eltérő forgalom nagyságnak megfelelően a kialakítás a következő lesz:

  1. A Petőfi hídtól a Dohány utcáig mindenhol legalább irányonként két közúti forgalmi sáv áll az autóval közlekedők rendelkezésére, a kerékpársávokat itt a parkolósávból alakítják ki. Azon kivételes esetekben ahol ez nem lehetséges ott kerékpáros nyom, illetve a járdán (nagyon rövid szakaszon) kialakított kerékpárút készül.
  2. A Dohány utcától a Nyugati térig irányonként egy-egy forgalmi sávot használhatnak az autósok, és járdaszigeteket építenek annak érdekében, hogy kedvezőbb lámpaprogram szolgálja az autós közlekedést. A Nyugati tér előtt egy rövid szakaszon két sávon engedik majd az autóforgalmat, hogy a csomóponton gyorsabb, könnyebb legyen az átjutás.

Ez egy olyan kompromisszumos javaslat, amely megőrzi azt a nagyon fontos vívmányt, hogy a Nagykörút lett Budapest, és egyben az ország egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonala, egyúttal lehetőséget biztosít arra, hogy a Nagykörút ismét megteljen élettel, kávézók nyíljanak és közösségi programok helyszíne legyen. Ugyanakkor, ahol a forgalom megköveteli, biztosítja a kétszer két sávot az autóval közlekedőknek.

A Nagykörút hosszú távú jövőjéről pedig a Fővárosi Önkormányzat egy széles körű társadalmi egyeztetésen alapuló komplex tervezési folyamatot indít, hogyan lehet újra a Nagykörút Pest főutcája.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek