Flashback: így tobzódtunk a Balaton partján

Harmati Marcell   ·   2024.07.14. 15:00
00_balmadi

Épp egy hete volt a retró hétvége a Balatonnál és 2018-hoz hasonlóan, a vasútbarátoknak egy hétvégéjük volt arra, hogy mindent lefotózzanak. Jöjjön egy nagy adag „micsoda hangulat!”-fotó!

Ha úgy vesszük, a retró hétvége már csütörtökön megkezdődött a Saxonia látványos bevonulásával. Sőt, a lelkes vasútfotósok a már pénteken „készenlétbe helyezhették” magukat: aznap vonultak le Balatonfüredre, illetve Tapolcára a MÁV-Start, majd MÁV-HÉV fellépő dízelmozdonyai pár órás eltéréssel. A startos dízelek Békéscsaba–Tapolca viszonylatú „ötösfogatként” érkeztek a 2103-as Csörgővel az élen – terv szerint ez a gép csak a „retró-tartalék” volt. Mögé volt kötve a 2112-es „testvére”, majd a 127-es, 194-es végül a 187-es Szergej, azaz a retró Csörgők kétharmada és a retró Szergejek fele egy szerelvényben közlekedett.

Székesfehérvár, július 5-én: érkeznek a MÁV-Start dízel szereplői (a szerző felvételei)

A hétvége során kisebb-nagyobb késések most is voltak, bár ezekről nem feltétlenül retró járművek tehetnek. A tavalyi első balatoni retró hétvégéhez képest idén meglepően megbízhatóan muzsikáltak a fellépők: egy gép adta meg magát, a 127-es Szergej, szombaton, miután teljesített egy Tapolca–Balatonfüred–Tapolca „karikát”. Utána a 194-es testvére folytatta a munkáját. Másnap pedig a Csörgő-rajongók fenhették a fogukat, hisz az eredetileg csak tartaléknak elhozott korelnök Csörgő, az 51 éves 2103-as vette át a kidőlt Szergej aznapi feladatait.

Füredi hajnal

Így most nem esett meg az a csúfság, hogy a retró hétvégéből remot hétvége lett. Az időjárás tett néha kissé keresztbe a fotósoknak a váratlanul képződött gomolyfelhőkkel. De hát ilyen ez a popszakma...

Fotósok kereszttüzében gyorsul ki a tapolcai személy Badacsonytomajról élén a hetvenéves típus, a Bobók két példányával

Ahogy a korábbiakban, idén is rengeteg vasútfotós „vette be a Balatont”. Olyan nagynevű hazai fotósokkal is volt lehetőség találkozni, akik már bő három évtizede is a porondon voltak – Reményi Gyulára és Prohászka Csabára gondolok, elsősorban. Közben számos külföldi vasútbarátot is megmozgatott az esemény. Jöttek fotósok Németországból, Ausztriából, Lengyelországból, Csehországból, de még Japánból és Irakból is!

A pálkövei strand mellett tempózik a dupla bobós menet

A „súrlódások” se maradhattak el, amikor az egyik fotós épp beleállt a másik képébe, akkor volt némi „morgás”. Viszont amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy Balatonszepezden egy német vasútbarátot egy később Suzuki Ignissel érkezett magyar fotós nyilvánosan lenácizott minden ok nélkül. Bízom benne, hogy ez nem töri meg a külföldi érdeklődők lelkesedését és a továbbiakban is vidáman fogják nyomogatni a fényképezőgépeiken az exponáló gombokat a jövőbeni hasonló rendezvényeken, illetve, hogy a kedves honfitárs fotós magába száll.

A mozdony mögött nincs rezsó: a 017-es Nohab egyedüli svéd lovagként képes energiaellátásra. Képünk Révfülöpön készült, 2014. július 12-én

Érdemes azt is megjegyezni, hogy igazából már bő tíz éve is voltak kisebb retró események a Balaton északi partján. Először 2013-ban hétvégente egy-egy pár vonatot a 017-es Nohab vitt azon apropóból, hogy abban az évben lett a típus 50 éves Magyarországon.

Badacsonytördemic, 2015. július 5-én: kilenc éve a Nohab mellett a Szergej is szerepet kapott

Majd 2014-ben ismételtek, egy évvel később, 2015-ben pedig már a 017-es mellett egy-egy pár vonatot klasszik Szergej vitt, a leggyakrabban a 265-ös.

Olykor volt példa arra is, hogy két Szergej is vitte a vonatot, mint Örvényesnél, 2015. július 11-én a 265-ös és 271-es

A „retró vonat” nem áll meg, találkozzunk augusztus 17–20-án a debreceni retró hétvégén is!

A mozdonyvezetők is élvezték a retró hétvégét

„Saxonia személyvonat” Ábrahámhegy után. Ezután adta meg magát a 127-es Szergej

Fotózás különböző szinteken. Ahogy egy jeles vasúti szakember szokta mondani, addig nincs baj, amíg nincs baj

A 2301-es Csörgő (Hörgő) nem volt terv szerinti szereplője a retró hétvégének. Ám ha csak rövid időre is, egy vonalon szolgált a legfiatalabb és a legidősebb Csörgő. A 2301-es a maga 42 évével a MÁV-Start legfiatalabb dízelmozdonya is jelen állás szerint. Képünk Badacsonytördemicnél készült

Csörgőtempó!

Körüljár a 2143-as retró Csörgő

A kiesett 127-es Szergejt pótló korelnök 2103-as Csörgő a „Saxonia személyvonattal” Révfülöpnél

Hőseink Balatonszepezden

Végül Örvényesen

A vörös csillag kissé megosztotta a vasútbarátokat. Főleg, hogy egy sose látott sémában volt látható, fekete háttérrel. A legenda szerint a fehér háttér idő előtt leesett a csillag körül

Akiknek nem volt lehetőségük a magyarországi Bácskában fotózni teherrel a 116-os Szergejt, azok most bepótolhatták

Egykoron Szepezdnek két felüljárója is volt, a másiknak kamion ment neki, emiatt el kellett bontani. Huszonkét éve még állt, bár már le volt zárva

Hetvenes éveket megidéző szerelvény Uzsán

Ugyanaz a vonat húsz perccel később Ederics határában

A 247-es Bivaly lódul meg Tekergő gyorsvonatával

Vissza már csillag nélkül érkezett a 116-os Szergej személyvonatával

Retró vonatok keresztje Balatonedericsen: a vékonycsíkos szerelvény élén a 001-es Nohab volt, míg a „Fuggerth-szerelvény” végén a 2143-as Csörgő adta a tolóerőt

Szergejes Kék Hullám IC Tapolcán. Harminckét évem alatt még sose utaztam Szergej által vontatott intercityvel – egészen eddig

Nyitóképünk Balatonalmádinál még 2013. augusztus 18-án készült. Már akkor a nyári menetrendben hétvégente egy-egy pár vonatot Nohab vitt

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek