Forgalomban az első kazah KZ4AT sorozatú mozdony
A járműveket Kazahsztán nemzeti vasútja, a KTZ még 2010 márciusában rendelte meg az Alstom és az orosz Transzmasholding (TMH) konzorciumától egy összesen 1,3 milliárd euró értékű keretszerződés részeként. Az első KZ4AT mozdony március végén állt menetrend szerinti forgalomba az Asztana–Kokshetau vonalon, további kettő pedig tesztelés alatt áll, és várhatóan még idén a KTZ-hez kerülhet.
Az International Railway Journal arról ír, hogy a személyszállító vonatok továbbítására megalkotott KZ4AT mozdonysorozattal elsősorban a kazah, továbbá a volt szovjet tagországok vasúti piacait célozza meg a francia, az orosz és a kazah felek együttműködése. A huszonöt kilovolt ötven hertzes váltóáramról üzemelő villamos gépek tervezésekor a mérnökök figyelembe vették a nyugat-ázsiai ország szélsőséges éghajlati viszonyait, így azok akár mínusz ötven Celsius fokos zimankóban, vagy akár negyvenöt fokos hőségben is képesek közlekedni. Legnagyobb üzemi sebességük kétszáz kilométer per óra.
A mozdonyokban nagyobb mértékben található Alstom-technológia, mint a szintén Alstom–Transzmasholding kooperációban az RZSD számára az oroszországi Novocserkasszkban készülő villamos mozdonyokban. A vontatási rendszer a francia gyártó technológiáján alapul, alkatrészeit az Alstom és a Transzmas együtt állítja elő. A moduláris konstrukciónak köszönhetően rendkívül alacsony lehet a járművek karbantartási költsége, így az élettartamra kivetített összköltség is csökkenhet, a megbízhatósági szint pedig magasan tartható.
Az első húsz egységet az Alstom franciaországi, belforti üzeme építi meg, a fennmaradó hetvenöt mozdonyt viszont már az Alstom, a Transzmas és a KTZ közös, Asztana közelében található EKZ mozdonygyárában fogják legyártani 2020-ig. A 2012 decemberében átadott üzemben gőzerővel folyik a munka, mivel a KTZ a KZ4AT-ken kívül százhetvenöt kétszekciós, KZ8A sorozatú tehermozdonyt is lehívott a keretszerződésből 2010-ben; a nyolctengelyes gépekből eddig huszonötöt vehetett át a vasúttársaság.
Az Alstom és a KTZ tavaly októberben állapodott meg arról, hogy a francia fél huszonöt százalékról ötvenre növeli az EKZ-ban való részesedését, továbbá bővíti tevékenységi körét is, például a karbantartás terén – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!