Fotózd le nekünk! – Szeged
Szegeden az első lóvasutat az 1879-es nagy árvíz után pályázati úton létesítették. A közlekedés itt 1884-ben indult meg és 1885-re az éves forgalom már meghaladta a 300 000 utast. A századfordulóra a lóvasút elérte a határait, így 1899-ben már tervek készültek a villamoshálózat létesítésére.
A tervek csak 1907-re valósultak meg, a közlekedés az első villamosvonalon 1908-ban indult meg. Az első világháborúig folyamatosan épültek ki a vonalak, azonban a világégés utáni gazdasági pangás Szegedet is elérte, és egymás után zárták be az iparvágányokat, a villamost is egyre kevesebben használták.
A második világháború a napfény városát nem viselte meg annyira, a villamosközlekedés 1944 októberében már újra is indulhatott, ám a főszerep a teherszállításnak jutott. Az 1946-ban bevezetett forint új kapukat nyitott és megindulhatott a hálózatbővítés. A társaság 1955-ben kapta meg a Szegedi Közlekedési Vállalat elnevezést, amivel egy időben megindult az első autóbuszvonalon is a közlekedés.
Eleinte csak ráhordószolgálatot láttak el a vonalak, de hamarosan indultak önálló autóbuszvonalak is. Az autóbusz-ágazat 1963-ban került át a Tisza Volán jogelődjéhez. A hatvanas évektől a villamosvasúti teherfuvarozás csökkenésnek indult, majd 1971-re teljesen megszűnt. A kalauzhiány miatt először részlegesen, majd 1974-től a teljes kalauz nélküli üzemet vezették be Szegeden.
Az 1960-as évektől megnőtt a villamosközlekedést ellenzők száma, néhány vonalat fel is számoltak, azonban az 1974-es olajválság ezt a folyamatot leállította, sőt, 1979-ben kiépítették az első trolibuszvonalat is. A trolibuszvonalak folyamatos kiépítése felemésztette a társaság anyagi lehetőségeit, így a villamos járműpark elöregedőben volt. Először azonban csak 1996-ban szereztek be újabb villamosokat, a cseh Tatra gyártól 13 szóló kocsit vásárolt a társaság. A Szeged Pláza létesítésével a Rókus pályaudvarnál lévő fordulót 2000-ben átalakították, és a vonalat a bevásárlóközpontig hosszabbították.
2001-ben az elöregedő Ziuk leváltására érkeztek először használt Škoda trolik Szegedre, melyeket felújítás után ünnepélyes keretek között állítottak forgalomba.
Ezután 2005-ben a forgalom növekedésével további Tatra villamosokat állított forgalomba, azonban ekkor a KT4D típust, melyek csuklós járművek. Ezt követően 2009-ben Szeged városa új, alacsony padlós villamosokra írt ki pályázatot, melyet a lengyel PESA nyert meg a Swing típusának a város számára optimalizált változatával. Az első kocsi 2011-ben érkezett meg, majd folyamatosan további 8, így ma 9 modern villamos üzemel Szegeden.
A trolibusz-járműállomány megújítására 2010-ben az ARC a SZKT-vel együttműködve egy 100%-ban alacsony padlós, csuklós trolit épített. Ezen felül szerződést kötött az Ikarusszal, miszerint Škoda hajtású csuklós trolikat vásárolnak, összesen 10-et. Az első kocsi már szerkezetkész és már Plzeňben van, hogy beszereljék a Škoda-hajtást.
Az elmúlt héten a szegedi városi közlekedést megörökítő felvételeket kértünk olvasóinktól, így ez alkalommal ezekből a képekből készítettünk egy szép galériát. A fotókat köszönjük olvasóinknak, mindenkinek jó képnézegetést kívánunk!
A jövő hét témája: Debrecen közlekedése. Folytatjuk a sort a magyar nagyvárosokkal, Debrecen következik. Várjuk legjobb felvételeiket a második legnépesebb magyar város közlekedéséről a berky.denes@indohaz.hu email címre, augusztus 4-én 18 óráig. A tárgy rovatba ezt írják: Fotózd le nekünk!