Ganz csuklósok: tíz éve a Bartókon

Kemsei Zoltán   ·   2016.11.11. 18:45
00kicsi

Azon túl, hogy idejét bőven kiszolgált típusról volt szó (és ne feledjük: minden idők legnépesebb budapesti szériájáról a maga 375 kocsijával), mi indokolhatta még az UV-k fokozatos kivonását? A kétezres évek közepén a villamoshálózat kapacitása a felújítások, építkezések miatt némileg csökkent (4-es metró és a járulékos beruházások), valamint ebben az évben a Nagykörútról is felszabadultak az addig ott közlekedő Ganzok a negyven Combino érkeztével és fokozatos forgalomba állásával. A pesti oldalon már a 2002-ig megérkezett hetvenhat hannoveri villamos vette át az UV-k szerepét Zugló és Száva kocsiszínekben, a maradék üzemképes UV-t Budafok és Kelenföld remizekbe vonták össze.

Kelenföld kocsiszín csuklósműhellyé átalakított része (a szerző felvételei)

Kelenföld kocsiszínt 2005-ben újították fel, a Füzesi főműhely felőli csarnokban a Ganz csuklósok javítóműhelyét hozták létre, kis mértékben átalakult a vágányhálózat is. A megújult Bartók Béla úti vágányokon 2006. november 13-ától feltűntek a Ganzok is a menetrend szerinti forgalomban, először a 19-esen cserélték le az UV M+P+M összeállítású szerelvényeket, ezt 2007 áprilisától a 49-es, majd augusztus 20-ától – utolsó UV-s viszonylatként – a 47-es is követte.

Két 19-es egyszerre a kelenföldi végállomáson: 2007. decemberében a Szabadság híd felújítása miatt a 49-es nem közlekedett

A sors furcsa fintora, hogy alig tíz évvel később, a Budai fonódó hálózat megépítésével már maguk a Ganzok váltak fölöslegessé, a lassacskán félévszázados kocsikat részben az új beszerzésű CAF kocsik váltották fel, és várható, hogy a Tatra T5C5-ösök folyamatos felújításával a csehszlovák párosok szorítják ki végül az iparikat Buda eme részéről is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek