Hajókkal bővítenék a BKV-t

iho/hajózás   ·   2011.08.09. 11:43
rakoczilanc400

A közlekedési vállalat évtizedek óta üzemeltet hajókat, de ezeket elsősorban sétahajózásra használták, így a hajózás részaránya a fővárosi hivatásforgalomban gyakorlatilag teljesen eltűnt. Néhány évvel ezelőtt a BKV hajóit a Sailor kft. gondjaira bízták, így egy magáncég üzemelteti az egyre zsugorodó flottát.

Pedig hajós szervezetek az elmúlt években egyre erősebben lobbiztak a viziutak használatáért. A Magyar Országos Hajózási Szövetség (Mahosz) álláspontja szerint sok érv szól a tömegközlekedési hajók mellett. Az egyesület egy szakmai háttéranyaga szerint a Duna két partja közötti átlós közlekedés hajóval a leggyorsabb, a közúti közlekedés időszükségletének mindössze 60 százalékát teszi ki. Munkaanyagukban kiemelik a Margitsziget-Batthyányi tér-Vigadó tér-Gellért tér-Boráros tér útvonalat, mint az egyik leggyorsabb útvonalat. Az egyesület véleménye szerint a Duna megfelel egy tízsávos autópálya kapacitásának, így gyorsan tudnának hajóval az utasok Budapest belvárosába jutni, ráadásul rengeteg belvárosi utca és parkolóhely szabadulna fel. Az egyesület elképzelései szerint az autósok parkolóhajókon hagyhatnák autóikat, és utána kényelmesen utazhatnának az agglomerációból a belső kerületekbe.

A Hunyadi motoros a Vigadó térnél

Ennek a legnagyobb akadálya – a Mahosz által jegyzett irat szerint – az, hogy a szárazföldi közlekedést évtizedek óta támogatja az állam, így a hajózás árai jelenleg nem versenyképesek.

A Mahosz számításai szerint jelenleg körülbelül 50 személyhajó közlekedik Budapesten, mintegy 10 000 fő befogadóképességgel, de ezek a hajók összesen csak 5 százalékát használják ki a dunai kapacitásnak.

Mahosz-hajók augusztus 20-án. A kapacitás 5 százalékát használják.

A tömegközlekedési hajózást próbálta meg néhány éve megvalósítani egy magánvállalkozó, aki szárnyashajókkal szeretett volna az elővárosokból a Belvárosba közlekedni. De ezek a hajók - különösen a kiemelkedésig tartó gyorsítási fázisban - nagy fogyasztásúak, nagy sebességnél pedig nehezen manővereznek sűrű forgalomban, így nem volt teljesen reális az elképzelés. Sőt, a Szentendrei-sziget csúcsánál olyan éles kanyart kell venni, hogy azt gyorsjárású hajóval be se lehet venni. Az ötlet végül még a megvalósítás előtt elhalt.

Götz Sándor és csapata saját fejlesztésű katamaránokról álmodott, de ötletét sem a Mahart Passnave, sem a BKV vezetői nem találták életképesnek. Számítások szerint a havi bérlet 30-35 ezer forint körül lett volna.

A Subert István szabadalmára épülő Penelope trimarán is a főváros környéki települések tömegközlekedését szolgálná, de eddig még prototípus sem készült az 51 lábas, ultravékony, de mély merülésű hajóból.

A Penelope látványterve

Nyíri Csaba, Leányfalu polgármestere az iho.hu kérdésére elmondta, már tárgyaltak Tarlós István budapesti főpolgármester kabinetével is, és több más önkormányzatot is megkerestek az ötlettel. Közülük a IX. kerületi testület volt az első, amelyik az ötlet mellé állt. A tervek megvalósítására projekttársaságot hoznának létre, melyekbe a nagyobb önkormányzatok 3, a közepesek 2, a Leányfaluhoz hasonló kis önkormányzatok pedig 1 millióval szállnának be. A flotta üzemeltetését pedig a főváros közlekedési társaságára bíznák.

Az elképzelések szerint a Közlekedés Operatív program (KÖZOP) pályázatát használnák ki, amely 100 százalékos támogatást nyújtana a fejlesztéshez.  A tervekben 100-120 fős befogadóképességű, kismerülésű, kerékpárszállításra is alkalmas hajókat vennének. Mint mondta, el kell dönteni azt is, hogy vegyenek, esetleg itthon építsenek saját tervezésűt vagy licensz alapján építsenek hajót.

Ezek a járművek Leányfalutól Százhalombattáig járnának, a polgármester szavai szerint Leányfaluról a Batthyányi térre 42 perc lenne a menetidő, ha a hajó megáll Szentendrén és Pünkösdfürdőnél is. Hozzátette: akár gyorsjáratú hajók is lehetnének, amelyek még gyorsabban tehetnék meg az utat.

A megvalósításhoz először hatástanulmányokat kell végezni, de az már most látszik, hogy a szentendrei Duna-ágat ki kell kotorni - állítja a polgármester. A házgyárak leállása óta ugyanis nem kotorták a medret, így ezt az ágat ma már csak lassú hajók tudják használni. A polgármester elmondása szerint pedig hajógyártó kapacitás van nálunk is, már csak azt kell eldöntetni, hogy saját tervezésű, vagy licenszhajót építsenek.

Kapcsolódó hírek