Hamarosan elkészül a vasúti stratégia
A szűk egy éve kinevezett, közlekedésért is felelős infrastruktúraminiszter, Melanie Schultz van Haegen jelentette be, hogy augusztus végére elkészítik a vasút középtávra érvényes fejlesztési terveit, a jelenlegi holland vasúttársaságnak, az állami NS-nek ugyanis 2015-ben jár le a koncessziója a fővonalak közlekedésének lebonyolítására.
A koncesszió lejártáig még három és fél év van, ám a holland államvasútnak is érdeke, hogy minél előbb tudja, hányadán áll, mekkora esélyekkel indul harcba fővonal-üzemeltetésért, hiszen a többek közt a járműflotta fejlesztését is ennek tükrében kell tervezni. Így az üzemeltető kilétét is mihamarabb nyilvánosságra hozzák majd, ugyanis a következő tízéves, tehát 2025-ig tartó ciklusra való felkészülést időben kell kezdeni.
Fontos kérdés a jövőre vonatkozólag az is, hogy hogyan tudja a pályavasút (ProRail) és a személyszállításért felelős NS a kormányzat vállalását, a 160 millió eurós (43 milliárd forint) megtakarítást úgy végrehajtani, hogy mindebből az utasok semmit se érzékeljenek. Ez, a csúcsra járatott fejlesztésekkel, négyvágányúsítás alatt álló pályákkal, tízperces ütem bevezetésével kísérletező holland vasútnak annál is nagyobb kérdés, mivel a rendszerben még kevesebb redundancia, még kevesebb tartalék van, mint itthon. Tervezik a papíralapú vonatjegyek megszüntetését, ám az ennek kapcsán feleslegessé váló vasutasoktól – a szakszervezet nyomására is – nem válik meg a vasút, őket információt szolgáltató, peronokon sétáló alkalmazottakká képzik át. Ám sejthető, a nyugdíjas korba lépők helyett nem vesz fel új munkaerőt a cég, hiszen az automatizálás, a gépesítés terjedésével kevesebb emberi munkára van szükség.
A pályafenntartó ProRail ugyanezen cél érdekében a váltók negyedének felszámolását említette, amely által komoly költségek megtakarítása válik lehetségessé. Ám ezt – ahogy a papíralapú jegyek teljes mértékű eltörlését – az utasok érdekeit képviselő Rover egyesület ellenzi, s rámutatnak, a kitérők számának csökkentése a váratlan helyzetekben bosszulhatja majd meg magát, amikor nagyobb kerülőket kell tenni a vonatoknak, így növelve a késéseket és rontva a szerelvények fordulóidejét.
A stratégia tehát hamarosan elkészül, remélhetőleg a németalföldiek nem vesznek példát a hazai munkatempóról – itthon ugyanis év elejére ígérték egy hasonló dokumentum elkészítését, ám azóta is adósak maradtak vele.