Harminc kilométernyi szakasza újult meg a 100-asnak Hajdú-Bihar megyében

iho/vasút   ·   2021.11.26. 15:00
00_ladany_ebes

A NIF Zrt. beruházásában jelentős korszerűsítésen esett át a 100-as vonal, Püspökladány–Ebes vasúti vonalszakasza. A fejlesztésnek köszönhetően jelentősen megnövekszik Hajdú-Bihar megye vasúti szolgáltatásának színvonala, átépített, modern vasútállomások várják az utazóközönséget.

A beruházással a kétvágányú, villamosított, a 31,25 kilométer hosszú vonalszakasz teljes átépítésén, korszerűsítésén túl három vonatállomás is megújult. Kabán, Hajdúszoboszlón és Ebesen 55 centiméter magasságú állomási peronok, aluljárók, liftek, perontetők épültek, valamint az állomások több pontja akadálymentes. Megújult továbbá az állomások térvilágítása, korszerűsítették a felsővezetéket. A szintbeni átjárók modernizálásán túl Kabán az állomás bejárati részén különszintű lett a vasúti–közúti keresztezést: felüljáró épült, ami szintbeni csomóponttal kapcsolódik a 4-es főúthoz.

A hajdúszoboszlói állomáson 170 méter, Ebes állomás bal és jobb oldalán 1300 és 360 méter zajvédő falat építettek.

(fotók: NIF Zrt..)

Mindhárom állomáson nagy figyelmet fordítottak a parkolási és a kerékpártárolási lehetőségekre, ezért

  • Kabán 40+2 P+R, 80 B+R,
  • Hajdúszoboszlón 40+2 P+R, B+R,
  • Ebesen 23+2 P+R és 70 B+R

parkoló épült.

Az állomási előterek átépítésével a buszfordulók és megállók is jelentős korszerűsítésen estek át, Kabán és Hajdúszoboszlón közvetlen a kapcsolat a peronokhoz.

Az állomási biztosítóberendezéseket, az áramellátást és a vonali biztosítóberendezéseket is korszerűsítették, új a kábelalépítmény és a kábelhálózat az állomásokon és a vonalon, valamint integrált vasúti távközlő rendszert és korszerű utastájékoztatót is kihelyeztek.

A 160 kilométer/óra sebességre alkalmas vágánygeometria kialakításával és a korszerű biztosítóberendezések kiépítésével a menetidő csökkenté, ehhez a GSM-R 2 hálózat és az ETCS 2 rendszer kiépítése is kellett. A fejlesztés során számos, a vasutat érintő közúti infrastruktúra korszerűsítését hajtottak végre. Az utazóközönség kényelmét szolgálják a rendezett állomási előterek, a kialakított különszintű forgalomátvezetésű peronaluljárók és a modern vizuális és hangos utastájékoztató rendszer is.

A beruházás a Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítése fejlesztés keretében valósult meg. A szakaszon korábban már befejeződtek az Ebes–Debrecen vasúti vonalszakasz pályaépítési munkái, jelenleg még a Szajol–Debrecen között ETCS 2 telepítése zajlik. A beruházás egyik céljának – a 160 kilométer/órása sebességnek az – eléréséhez szükséges a fenti projekteken túl a jelenleg folyamatban lévő GSM-R távközlési hálózat kiépítésének második üteme, valamint a vontatási feltételek teljesülésének érdekében Ebes alállomás tervezési és kivitelezési munkái zajlanak. Kapcsolódó projektként a Püspökladány–Biharkeresztes szakasz közötti szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása, valamint a debreceni Észak-nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő vasúti fejlesztések vannak folyamatban.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában, európai uniós forrásból valósult meg. A kivitelezést a RV2020 Konzorcium – V-Híd Építő Zrt., R-Kord Kft. – végezte, nettó 74 milliárd 497 millió 828 ezer 782 forint értékben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek