Háromnegyed évszázad, több mint 302 millió utas, 3,1 millió tonna áru

iho/repülés   ·   2025.05.07. 20:30
_ferihegy_

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét.

Ezerkilencszáznegyvenhárom májusától már aktív katonai repülés zajlott Ferihegyen, a forgalmi épület építkezései azonban 1944-ben le kellett állítani, a repülőteret az évben, április 13-án érte az első súlyos légitámadás. A félkész forgalmi épületben ugyan nem keletkezett nagy kár, a hangárok azonban súlyosan megrongálódtak. Két évvel a világháború vége után, 1947-ben fogtak hozzá az újjáépítéshez. A forgalmi épület középső és közút felőli részeit és a tornyokat befejezték, az oldalszárnyak felépítését későbbre halasztották.

A repülőteret úgy tervezték meg, hogy egy egységes, nagy repülési teret tudjon nyújtani, benne a fő leszállási irányoknak megfelelően elhelyezett berepülési sávokkal és a létesítmény peremére telepített épületekkel. Bár 1950. május 7-én lezajlott a nyitóünnepség, és egy Budaörsről felszállt Li-2-es utasszállító repülőgép átrepülésével elindult el a polgári repülés a repülőtéren, ám az ifj. Dávid Károly által tervezett egyedi, Bauhaus-stílusú utasforgalmi épületet csak 1957-re fejezték be teljesen.

​​​​Az átadóünnepség közönsége. A megnyitó beszédet Bebrits Lajos közlekedésügyi miniszter mondta, az első sorban, balról jobbra Dobi István (1948 és 1952 között Magyarország miniszterelnöke), Ries István igazságügyi miniszter (két hónappal később koholt vádak alapján letartoztatták, és a váci börtönben agyonverték…), Marosán György (akkori könnyűipari miniszter), egy azonosítatlan személy, majd Rónai Sándor, akit másnap (!) neveztek ki a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnökévé (fotó: Fortepan/Uvaterv)

Három évvel később, 1960-ra Ferihegy vált Közép-Európa legmodernebb repülőterévé, elkészült ugyanis a tranzitváró, a bevezető fénysor, a radarberendezés, továbbá meghosszabbították a futópályát. A 21 utas szállítására alkalmas, Li-2-es típusú repülőgépek eleinte a még csupán 1500 méteres futópályáról szálltak fel, de hét vidéki város és nyolc ország vált légi úton Budapestről elérhetővé, a járatok úticélja elsősorban Prága, Bukarest, Berlin, Varsó és Szófia volt. Az 1954-ben megalakult Magyar Légiforgalmi Vállalat (MALÉV) 1956 nyarától pedig már Bécsbe is indított gépeket. Működése első évében 7133 utas fordult meg a reptéren.

Ho Si Minh, a Vietnámi Demokratikus Köztársaság elnökének érkezése, 1957. augusztus 1-én. A képen a Magyar Népköztársaság kormányának Il-14P (Salon) típusú repülőgépe látható (fotó: Fortepan/Magyar Péter)

A későbbi bővítések, fejlesztések keretében került sor a Magyarország teljes légterét ellenőrizni képes radarberendezések telepítésére, majd1985 novemberében átadták az utazóközönség kulturált kiszolgálását hosszú időre megoldó Ferihegy 2-t. Ezt a létesítményt csak a Malév-gépek használták, míg a külföldi gépek továbbra is Ferihegy 1-ről indultak, illetve oda érkeztek. Ferihegy 2 átadása után újították fel és adták át a régi futópályát. Kétezertizenegyben nyitott meg a már Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nevet viselő létesítmény új csarnoka, a SkyCourt – ez a kettes terminál A és B szárnyát köti össze.

A nyitóünnepség óta a repülőtér 27 ezer 396 napot üzemelt, dolgozói mára napi hozzávetőlegesen 60 ezer utast kezelnek, ami meghaladja a megnyitás évében regisztrált egész éves forgalmat. A repülőtéren napjainkban átlagosan napi háromszáz járat fordul meg, a repülőgépek pedig 2024 végére 142 külföldi célállomással kötötték össze Budapestet.

A Budapest Airport története során kétszer is elnyerte az Európa legjobb repülőterének járó díjat, régiós áruelosztó központ szerepét támogató világszínvonalú infrastruktúrája több rangos elismerést vallhat magáénak, és fenntarthatósági törekvései is a globális élmezőnyhöz tartoznak. A hét és fél évtizedes történetet egész éven át tartó rendezvénysorozattal ünnepli a Budapest Airport. Napjainkra Liszt Ferenc neve összefonódott a repülőtérrel; ahogy a zene és a világhírű zeneszerző és nagy utazó remekművei, úgy az utazás is összeköti a világ minden szegletében élőket. Ez a szellemiség hatja át a repülőtér-üzemeltető ünnepi rendezvénysorozatát, amely mind a 75 éves repülőtérnek, mind pedig a névadó zeneszerzőnek emléket állít. Az év során a nagyközönség számos izgalmas aktivitással találkozhatnak, a terminálokon és az online térben egyaránt. Érdekesség, hogy egy másik fontos évfordulót is tartogat az év; 175 éves a zeneművész egyik leghíresebb darabja, a Szerelmi álmok (Liebesträume).

(fotó: Vinci Airports)

A Budapest Airport a május 7-i évfordulót többek között egy különleges, mesterséges intelligencia használatával készült videóval ünnepli, amelynek képkockáin megelevenedik a múlt, és újra megtelik élettel a sok kedves emléket őrző, ikonikus 1. Terminál.

Azok pedig, akik még többet szeretnének megtudni a repülőtér történetéről, a Légiközlekedési Kulturális Központ közreműködésével készült cikksorozatot ajánlja a Budapest Airport, amely hamarosan megjelenik a társaság közösségimédia felületein.

Nyitókép: a Fortepan szívességéből

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: sok az utas, és csak egyre több lesz

iho.hu   ·   2025.04.19. 08:30

Tartósan felfelé ívelő pályára állt a BUD: amíg januárban kishíján 1 millió 300 ezer, az általában kevésbé forgalmas februárban pedig 1 millió 200 ezer, addig márciusban már 1 millió 468 ezer 754 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.