Hazai kétszekciós mozdonyokat vesznek az ukránok

iho   ·   2013.06.04. 11:30
400px_uz_2el5

A két fél május közepén szignózta a tizenkét milliárd ukrán hrivnyát, körülbelül másfél milliárd dollárt érő szerződést. A kétszekciós, széles nyomtávú villanymozdonyok közül kétszázharminc csak egyenáramról, a maradék hetven pedig csak váltóáramról lesz képes üzemelni. Gyártásuk várhatóan még az éven megkezdődik.

A Luhanszkteplovoz, azaz a Luhasznki Mozdonygyár – ami egykor a jól ismert Szergejeket is ontotta magából – a tervezett nagy példányszám miatt folyamatosan növeli gyártókapacitását; 2015-re már évi száz mozdony elkészítését tűzte ki célul. Az International Railway Journal arról ír, hogy az üzem a villanygépek előállításához orosz anyacégétől, a Transzmasholdingtól kap segítséget, így az UZ-nak szállítandó 2EL4-es és 2EL5-ös sorozatok sok téren hasonlóságot fognak mutatni az anyavállalat novocserkasszki egységében az Orosz Vasutak (RZSD) számára készülő 2ES4-es és 2ES5-ös szériákkal.

Az Ukrán Vasutak 2EL5-ös mozdonysorozatának prototípusa még 2006-ban<br>(forrás: Wikipédia)

A Luhanszkteplovozban 2011-ben állt le a villanymozdonyok gyártása. Az eddigi utolsó gépek az UZ két új mozdonysorozatának első, nullszériás példányai voltak: akkor négy 2EL4-es és tizennyolc 2EL5-ös gép készült el. Az egyetértési megállapodásnak köszönhetően azonban bő két év szünet után ismét fog villanygépeket is építeni az ukrán gyártó.

A 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramról üzemelő, rövid ideig 6560 kilowatt, tartósan 6120 kilowatt teljesítményre képes 2EL5 sorozatú villanymozdonyok mikroprocesszoros vezérlésűek lesznek, meghajtásukról pedig korszerű vontatási egységek gondoskodnak. A hetvengépes mozdonysorozattal az UZ a hasonló teljesítményű, ám mára elavult VL80-as, kétszekciós villanygépeket tervezi leváltani, amikhez képest a 2EL5-ösök akár tizenhárom százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak. A maximum száztíz kilométer per órás üzemi sebességű 2EL5-ös mozdonyok szolgálati tömege 192 tonna.

A 3 kilovoltos egyenáramú hálózatra a 6000 kilowatt teljesítményre képes 2EL4-es mozdonysorozat érkezik. Ezek a gépek nagyobb darabszámban érkeznek, mivel több, 30-50 éves mozdonysorozatot, név szerint a VL8-as, a VL10-es és a VL11-es kétszekciós szériákat hivatottak a múltnak átadni. A 2EL4-esek óránként legfeljebb százhússzal haladhatnak.

A 2EL4-es sorozat 2009-ben mutatkozott be, a valódi szériagyártás viszont csak idén kezdődik<br>(fotó: MDC Design)

Kezdetben a Luhanszkteplovoz termelésének megközelítőleg harmadát tennék ki a hazai hálózatra szánt mozdonyok, amiknek döntő többségét az egyenáramú példányok adnák. Az UZ azt reméli, hogy 2015-re már a termelés hatvan-hetven százalékát is elérheti az ukrán piacra gyártott gépek mennyisége.

A háromszázadik mozdony érkezése a megállapodás alapján 2016-ban esedékes. Az új gépek Jaszinovatajához lesznek állomásítva, tárolásukhoz és karbantartásukhoz egy új fűtőház épül – számol be a Railway Gazette.

Az UZ legutóbb két éve vásárolt új mozdonyokat: akkor szintén a Transzmasholding-Luhanszkteplovoz párosától rendelt közel háromszáz 2EL4-est, valamint majdnem százötvenet a grúz Elmavalmshenebeli gyár VL11M/6 és 8E1I típusaiból.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Magyar tulajdonba került a Dunakeszi Járműjavító Kft.

iho/vasút   ·   2022.06.29. 15:00

A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. megszerezte a TMH International AG tulajdonrészét a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t birtokló TMH Hungary Invest Zrt.-ben, ezzel a nemzetgazdaság szempontjából stratégiai jelentőségű vállalat teljes egészében magyar tulajdonba került.