Hivatalos: augusztus elsejétől tíz mellékvonalon buszok váltják a vonatokat!

iho/vasút   ·   2023.07.21. 13:20
bz_szarvas

Kétségtelen, hogy a korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé az érintett vasútvonalakon.

A MÁV–Volán-csoport augusztus elsejétől – további intézkedésig, és ahogy azt az iho minden ellenkező értelmű közléssel szemben elsőként megírta – tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait. A közlekedésimód-váltás ugyanakkor példa arra is, hogy a MÁV és Volánbusz egyesítésével létrejött vállalatcsoport, hogyan tud a szinergiákra építve versenyképes megoldást kínálni egy-egy térség közösségi közlekedésére még a jelenlegi kihívások közepette is.

Noha az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel: a módváltás tervezése már korábban elindult. A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor a hodászi balesetet okozó kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával – ennek a járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött alkatrésznek a meghibásodása kifejezetten ritka. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, mely jelenleg is zajlik. Amint a szakemberek eredményre jutnak, arról a közlekedési társaság haladéktalanul tájékoztatni fogja a nyilvánosságot.

A módváltásba bevont regionális mellékvonalak esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV–Volán-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.

A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítménytöbblet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind pedig a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait.

Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt, ugyanakkor hosszútávon a MÁV-Start által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.

Az érintett mellékvonalak:

  • 38-as: Somogyszob–Nagyatád;
  • 47-es: (Dombóvár–)Godisa–Komló;
  • 78-as: Balassagyarmat–Ipolytarnóc; 
  • 89-es: (Miskolc-Tiszai–) Nyékládháza–Tiszaújváros;
  • 98-as: Abaújszántó–Hidasnémeti;
  • 103-as: Karcag–Tiszafüred;
  • 114-es: (Fehérgyarmat–) Kocsord alsó–Csenger;
  • 121-es: Újszeged–Mezőhegyes;
  • 125-ös: Mezőhegyes–Battonya;
  • 146-os: Lakitelek–Kunszentmárton(–Szentes).

Az új közlekedési rendről és a további gyakorlati tudnivalókról a vasúttársaság hamarosan részletes tájékoztatást nyújt.

(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Joó Ferenc)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek