Hatvanhat év után leállt a Malév

iho/repülés   ·   2012.02.03. 15:42
cim_rs

Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a tel-avivi járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek – mondta a péntek reggeli tájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak. Berényi János, az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a tel-avivi gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti, precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása – tette hozzá.

Akik pénteken vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz – javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke. Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el. Külföldön 3726-an vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3470-en „ragadtak”. Ma Helsinkiből érkezett járat utoljára.

Leszállt délelőtt az utolsó érkező Malév-járat Helsinkiből <br>(fotó: MTI)

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a más légitársaságok járatai rendben indulnak és érkeznek. A Wizz Air közleményben jelezte, 14 célállomásra kedvezményesen elviszi a Budapesten rekedt Malév-utasokat, majd vezérigazgatója, Váradi József bejelentette, a társaság süríti járatait és igényt tart a Malév eddigi Unión kívüli repülési jogaira.

A Lufthansa szükség esetén nagyobb kapacitású gépeket indít Münchenből és Frankfurtból, így a Budapestről induló járatok is nagyobb kapacitással állnak az utasok rendelkezésére. Az AUA már pénteken este az eddigi 70 férőhelyes helyett több mint száz férőhelyes gépet közlekedtet Bécs és Budapest között – mondta el Michael Braun szóvivő.

Közben megérkezett Budapestre a Ryanair vezérigazgató-helyettese, és bejelentette,m a társaság a Malév leállása miatt hamarabb térn vissza a légitársaság a magyar piacra, és február 17-től 31 célállomásra indít járatokat Ferihegyről. bejelentkezett a Travel Service is: a cseh társaság, amely nyáron már jelezte szándékét a Malév megvásárlására, májustól a charterek mellett menetrend szerinti járatokat is indít Budapestről. Mindkét társaság várja az elbocsátott Malév-pilóták és légiutaskísérők jelentkezését.

A terminálon nem volt káosz, de tudósítónk helyszíni jelentése szerint az utasok többsége nem tudta megoldani az átfoglalást, volt, akit a másik társaság gépéről szedtek már le Malév-jeggyel.

Berényi János reggel elmondta: a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. A gépeknek déltől kezdődő indulásokra meg is kérték a repülési tervét, azonban fél kettőig mégsem szállt fel egy sem közülük, hírek szerint azért, mert a Malév pilótái már nem vállalták az átrepülést Shannonba a lízingcég bázisára.

A miniszterelnök úgy nyilatkozott, hogy lát még esélyt a Malév újraindítására. Ennek ellentmond, hogy a vagyonfelügyelő értesülések szerint dél körül bejelentette a leépítést, és a lízingelt gépek visszaadása sem kedvez az újraindításnak.

Egy ferihegyi névtelen informátor szerint a Malév személyzetének sok tagja már viszi is el ruháit és személyes tárgyait a Malév crew-centerből. Az Airportal.hu értesülése szerint a személyes holmik kipakolására a vezérigazgató utasította az alkalmazottakat.

Bezárt check-in pultok, tanácstalan utasok Ferihegyen <br>(fotó: MTI)

Az Index értesülése szerint a Malévnál azt követően döntöttek a leállás mellett, hogy péntek reggel ki kellett volna fizetni egy 30 millió eurós, forintban 8,7-8,8 milliárdos biztosítékot a IATA-ügynökök által eladott jegyek után (az általuk értékesített jegyek után ebből a biztosítékból fizettek volna kártérítést). Erre azonban már nem volt pénz a légitársaságnál.

A Malév tegnapi rendkívüli sajtótájékoztatóján még arról beszélt a zrt. elnöke és a frissen kinevezett vagyonfelügyelő, hogy mára elkészül a reorganizációs terv, a hitelezők a társasággal szemben nem érvényesíthetik követeléseiket, és fel sem mondhatják a Malévval kötött szerződéseket.

A Malév contact-centeréből egy érdeklődő utas tizenkét perccel a reggeli leállás előtt még azt az e-mailes infoprmációt kapta, hogy „egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna”.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak (az alábbi telefonszámon: Magyarországról: 06-40-21-21-21, Külföldről: +36-802-11-11) tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A  jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.

Az induló járatok listája: törölve, törölve

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.