Hótorlaszba szaladt expresszvonat
A rendkívüli hideg március egyre több bosszúságot okoz Szlovákiában is. A napokban történt eset arra mutat rá, hogy még így a tél utolsó leheletekor sincs felkészülve a vasúttársaság a télre. Egy felháborodott utas arról tájékoztatta a médiát és az internet világát, hogy milyen mostoha körülmények között kell utazni a Felső-Garammentén.
Egy hótorlasz volt az oka mindennek, ami a Garamfő (Telgárt) és Vereskő (Červená Skala) közötti vonalszakasz egy ívében lepte meg a REX 1782 Geravy Margitfalva (Margecany) és Besztercebánya (Banská Bystrica) között közlekedő regionális expresszvonat mozdonyvezetőjét. A vonat egy másfél méteres hótorlaszba szaladt bele az ívben, ami olyan nagyot szólt, hogy a 813-as sorozatú motorvonat padlóján található zárófedelet is feltaszította, szabad utat engedve a nagymennyiségű hónak. De jött a téli égi áldás egyéb nyílásokon is, így ajtón, ablakon. A jócskán megtelt, álló utasokkal is spékelt személyvonat utasai között ez nem kis riadalmat okozott. Voltak, akik tetőtől talpig havasak lettek. Az utaskísérő azonnal takarítani kezdte a betódult havat, az utasoktól pedig elnézést kért a kellemetlenségért. A legközelebbi megállóban a vonat megállását követően a mozdonyvezetővel együtt helyére kalapálták az utastérben található zárófedelet.
A vasúttársaság tud az esetről, és minden utastól elnézést is kért a szóvivő. Persze mit sem segít ez azokon, akik átázott ruhájukban, nedves hajjal kellett, hogy átszálljanak egy másik szerelvénybe Garamszécsen (Polomka). Most jön ugyanis a hab a tortán: a Margitfalva és Besztercebánya közötti vasútvonalon amióta megszűnt a Horehronec gyorsvonat Pozsony és Kassa között, azóta regionális expresszeket (igazából személyvonatok ezek, misztifikált kategórianévvel) indítanak a Felső-Garammentén. Ezeknek a vonatoknak a tervezett összeállítási rend szerint klasszikus három-négykocsis szerelvényeknek kellene lenni. A valóság azonban teljesen más. Az ideális fordabetartás érdekében Margitfalva és Garamszécs között szinte mindig csatolt buzenykákat, esetenként Bagetteket lehet látni a szerelvényvonatok helyett. Majd Garamszécsen vár a Búvár vontatta szerelvény az utasokra. A regionális expresszek utasainak így minden alkalommal egyszer át kell szállniuk, holott a vonatok a menetrendben egy járatként vannak feltüntetve. Ennek oka a vasúttársaság elmondása szerint a kevés vontatójármű. A tél folyamán több karambol, tűzeset is volt a 75x sorozatú zólyomi gépekkel, így azok javításban vannak. Egyszerűen nincs elég mozdony a vonatok továbbítására.
A nemrég történt esetnél pedig még az is rátett egy lapáttal, hogy a Garamszécsen várakozó szerelvényben egyes utasok állítása szerint a fűtés nem működött jól, így a hóval arconvágott, időközben leolvadt és vizes ruházatú utasoknak egy hideg szerelvényben kellett tovább utazniuk Besztercebánya felé. A vasúttársaság viszont ezt az állítást cáfolja, szerintük a vonaton a fűtés megfelelően működött, a kocsikban a hőfok az utasok kényelmét nem zavarhatta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon