Így működik a MÁV Országos Haváriaközpontja

iho/vasút   ·   2025.03.04. 12:00
mav_havariakozpont

A MÁV-csoport naponta körülbelül ötvenezer járatot közlekedtet, ezek problémája esetén a központ igyekszik megtalálni a lehető leggyorsabb megoldást a továbbutazáshoz.

A MÁV-csoport 2025. január elsejei integrációjával egyesült a vasúti, a Volán-autóbuszos és a HÉV-személyszállítás, melyben összesen nagyságrendileg tízezer kolléga dolgozik együtt. A Csoportot irányító központi vállalatban, a MÁV Zrt.-ben létrejött az Országos Haváriaközpont, melynek szerepe óriási és nélkülözhetetlen: célja, hogy a haváriahelyzetekben feltartóztatott utasok a lehető leggyorsabban továbbjuttassa, garantálva, hogy mindenki mihamarabb célba érjen.

A központ a nap 24 órájában, heti hét napon keresztül működik, és az üzemirányító központok összefogásával, valamint a közlekedési szolgáltatások folyamatos ellenőrzésével éri el a MÁV-csoport szolgáltatásainak zökkenőmentes működését. Munkájának köszönhetően rendkívüli helyzetekben gördülékeny marad a közlekedés. Ez hozzájárul ahhoz a célkitűzéshez, hogy Magyarországon bárki bizalommal vegye igénybe a közösségi közlekedést, mert biztos lehet benne, hogy célba ér.

Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója Facebook-videóban mutatta be a központ feladatát és működését. Elmondta, üzemirányító központok eddig is működtek a MÁV-csoporton belül. Mindig vannak a közlekedést akadályozó körülmények, például műszaki nehézmények vagy természeti katasztrófák, ezek esetén is fenntartják a közlekedési szolgáltatást.

A haváriaközpontban dolgozó huszonöt fős csapat küldetésének tekinti, hogy az utasok eljutásáról gondoskodjanak. Ezen munkatársak egy része eddig is a MÁV-nál dolgozott: a személyszállításnál, a pályavasútnál, néhányuk viszont kívülről érkezett. A központ munkáját mindig az országos fődiszpécser vezeti, őt segítik a szolgáltatást megszervező, az utastájékoztatásról gondoskodó kollégák. Ha semmi rendkívüli nem történik, ők akkor is figyelik a közlekedést a hálózaton és igyekeznek minden apró jelet észrevenni, órákkal előre gondolkodva. Probléma esetén – mely a MÁV-vezér szerint naponta 20–25 alkalommal előfordul – cselekedniük kell. Ha a vonatközlekedésben keletkezik zavar, akkor megszervezik a pótlóbuszok közlekedését, de olyan is megesik, hogy egy, a probléma közelében közlekedő Volán-buszt irányítanak úgy, hogy az adott vasútállomásra térjen be az utasok elszállításához. Azonban fordított helyzet is előállt már: volt, hogy buszt pótoltak vonattal. Késések esetén gondoskodnak a csatlakozásokról – az is előfordult már, hogy a késő esti utolsó busz után egy újabbat kellett küldeni.

Szavai szerint „a magyarországi közösségi közlekedés egy óriási és összehangolt rendszer”. Ezért ahhoz, hogy valaki ezt irányítsa és a zavarokat kezelje, „higgadtságra, néha egy zsonglőr ügyességére, máskor pedig a sebész pontosságára van szükség”.

(Nyitóképünk forrása: MÁV-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Az M2-es metróvonal is akadálymentessé válhat

BKV/iho   ·   2025.03.03. 09:00

Megkezdődhetnek a hivatalos tárgyalások a Magyar Fejlesztési Bankkal és az Európai Beruházási Bankkal (EIB), miután a Fővárosi Közgyűlés támogatta, hogy a BKV a fejlesztései finanszírozásához hitelkeret megállapodást előkészítő egyeztetéseket folytasson.