Ingrid lett a Raaberbahn első mozdonyvezetőnője
Magyarországon 1998 előtt munkavédelmi érdekekből (hogy ne kelljen huszonöt kilogrammos csavarkapcsokat emelgetniük) csak automatikus ütköző-vonókészülékkel ellátott motorvonatokat vezethettek nők. Ma már idehaza és Ausztriában akár tízezer lóerős Taurust és más mozdonytípusokat is vezethetnek mozdonyvezetőnők. Ausztriában tíz éve tele volt vele a sajtó, hogy tizennyolc évesen lett az ÖBB legifjabb mozdonyvezetőnője a tiroli Marina Knabl, de már akkor sem ő volt az első és az ÖBB Nostalgienál is munkában állt Cornelia W. Azóta még több mozdonyvezetőnő dolgozik az ÖBB-nél, ám a GYSEV osztrák részlegénél eddig híján voltak a vezérállásokon a gyengébbik nem képviselőinek, hiába alkalmaz már a társaság magyar részlege is mozdonyvezetőnőket.
Egészen mostanáig, ugyanis tízhónapos képzést követően – hét férfi kollégája mellett – szeptembertől menetrend szerinti vonatokon, egyedül is felpattanhat a vezérállásra Ingrid Gutsch, a GYSEV osztrák részlegének első mozdonyvezetőnője. Ez pedig nemcsak a harminckilenc éves burgenlandi hölgy négy gyermekének ad örömre okot, hanem Hana Dellemannak is, akit tavaly neveztek ki a Raaberbahn vezérigazgató-helyettesének. Dellemann a korszerűsítés híve, akár az állomási WLAN kiépítéséről, akár az útátjárók korszerűsítéséről, akár a személyzeti kérdésekről legyen is szó.
Korábban a legtöbb vezért a GYSEV magyar mozdonyvezetői közül választotta a Raaberbahn, a most végzett nyolc mozdonyvezetőből azonban már csak négy magyar állampolgár és előtte ők is már a határ túloldalán dolgoztak. Például Karácsony Tamást, aki azelőtt Seewinkelben fürdőmester volt, a magas fizetés vonzotta a vasútra. Egy háromezerhétszáz lóerős Ventus villamos motorvonat kezdő vezéreként havi 2340 eurót (hétszázötvenezer forintot) lehet bezsebelni, és az azon felüli juttatásokat. Szeptember végén újabb, tizenkét fős tanfolyam kezdődik, amire még lehet jelentkezni a bewerbung@raaberbahn.at e-mail címen. Ingridről a kurier.at oldalán találhatnak fotót.
Az ÖBB-nél is folyamatosan hirdetik a mozdonyvezetői állásokat, így az EU-tagországok női állampolgárainak is. Az iskolai végzettség, a biztos német nyelvtudás, valamint a jó látás és hallás mellett követelmény még, hogy az illető ne legyen színvak, teljesen tiszta legyen a drogoktól és jó kondícióban legyen, azaz testsúlya ne haladja meg az optimális tömeg százhúsz százalékát. Csehországban a nyolcvanas évek után először 2010-ben alkalmaztak ismét mozdonyvezetőnőt. Magyarországon motorvonatokon és elvétve némelyik kisvasúton találkozhatunk mozdonyvezetőnőkkel, továbbá villamosokon és a HÉV-szerelvényeken.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!