Irány a Nyugat!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.01.11. 16:30
kiskep_JLV

A kassai Wagon Slovakia utasellátó szolgáltatásait előző cikkünkben ecseteltük. Most nézzük meg közelebbről, hogy mi a helyzet a csehországi szolgáltatónál, a JLV háza táján!

Talán érdemes az elején néhány szót ejteni az utasellátó cég történetéről, ami egészen 1959-ig nyúlik vissza, ekkor jön létre egyedülálló alosztályként az akkori Csehszlovák Államvasutak (ČSD) szárnyai alatt. A JLV rövidítés „Jídelní a lůžkové vozy”-t, azaz Étkező- és Hálókocsik megnevezést takar. A vasút ezen alosztályát 1992-ben privatizálják, de a cégformán kívül még nem igazán változik semmi. Aztán ugye Csehszlovákia megszűnik létezni (1993), s a JLV Csehország kizárólagos vasúti catering szolgáltatója marad.

A külön nem jelölt fotók: České dráhy

Étkezőkocsik

A ČD vonatain közlekedő étkezőkocsikban és bisztrókocsikban a gasztronómiai szolgáltatásokat szerződés alapján a JLV, a.s. biztosítja. Az utóbbi években kialakult koncepció egy egységes minőségi szint nyújtása a ČD vonatain – ez az úgynevezett ČD Restaurant projekt, ami az összes távolsági járaton ugyanolyan minőségi szolgáltatást biztosít. Ezen belül szezonálisan, évente négy alkalommal változik az étkezőkocsik kínálata (tavaszi, nyári, őszi és téli menü), sőt több alakalommal is rendeznek különféle kóstoló programokat az utasok legnagyobb örömére. Legtöbbször a Pendolinók fedélzetén van ilyen, például a múlt nyáron ízesített söröket lehetett ingyen kóstolgatni.

A legújabb típusú WRmee étkezőkocsi

A ČD Restaurantnak köszönhetően az utasok igazán jól érezhetik magukat az étkezőkocsikban, hiszen neves séfek készítik el az ételeket, s a személyzet is kedves, odafigyel. Az egyes járatok étkezőkocsi menüje itt tölthető le. Az étkezőkocsikon kívül létezik még minibár szolgáltatás is, ami egy kézi büfékocsiról történő árusítást jelent. Olyan is megesik, hogy a pincérnő tálcán kínálja a kávét, egy másik munkatársa pedig fonott kosárból kínálja a hideg sört, bagetteket (ez a legutóbbi utazásom alkalmával esett meg). A cseh étkezőkocsikat virtuális kalauz segítségével is meg lehet nézni. A legkorszerűbb típusokban (WRmee, WRmz) sörcsap is található sok cseh utas alapkövetelményének kielégítése céljából. A Magyarországra közlekedő EC-járatokra is jobbára a legmodernebb étkezőkocsi vagy bisztrókocsi kerül. A cseh étkezőkocsik Prágából Bécsbe, Pozsonyba, Budapestre, Varsóba, Zsolnára, Berlinbe, Hamburgba, Münchenbe, Rostockba, de még Ostseebad-Binz vagy Belgrád állomásra is közlekednek.

A kis kedvenc, a sörcsap

Külön kategóriát képeznek a Pendolinók, amelyek Ostrava és Prága között ingáznak, s a legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtják. A vonaton csupán bisztrórész van, tehát nincs külön étkezőkocsi, ennek ellenére magasfokú a szolgáltatás. A bisztrót Blue Barnak is szokták nevezni (a klimatizációnak hála nincs túl meleg), ezen kívül van még minibár is a vonaton. Az első osztályon utazók számára természetesek a frissítők (kávé, tea, ásványvíz, müzli vagy szendvics), amelyek már benne vannak a jegy árában.

Egy Pendolino Olomouc állomáson<br>(fotó: a szerző)

Hálókocsik

A cseh JLV által biztosított hálókocsi-szolgáltatás is magas színvonalú, persze van még mit javítani egyes járatokon. Nem minden desztinációban ugyanis egységes a nyújtott szolgáltatás minősége. Bár ez inkább a vasúti kocsik típusának a függvénye. A legmagasabb szolgáltatási szint a nyugat-európai országok felé közlekedő járatokon van. Prágából a Phoenix EN vonaton a DB német vasúttársasággal karöltve sikerült kiépíteni a XXI. század követelményeinek megfelelő szolgáltatást. Ezen a vonaton cseh WLABmz típusú Siemens gyártmányú hálókocsik vannak, amelyek napjaink egyik legkorszerűbb hálókocsijai. Prágából Berlinen keresztül, Kölnbe, Frankfurtba vagy Hamburgba juthatunk el. A Prágából fél hétkor induló EN- vonat célállomása Amszterdam, de közvetlen kocsikat továbbít például Koppenhágába és Zürichbe is. A hálókocsik mellett a vonaton német és svájci tulajdonú CNL kategóriás fekvőhelyes kocsik is vannak, ezek is már légkondicionáltak, jó minőségűek.

A Phoenix EN Prágában

A nyugat-európai célállomásokon kívül a JLV hálókocsijaival találkozhatunk a Metropol EN-járatán is Budapestre és Bécsbe, ezek a kocsik is az esetek legnagyobb többségében a legkorszerűbbek. Csak rendkívüli javítások esetén helyettesítik őket egy fokkal gyengébb kocsival, a WLABmee típusúval, amely még mindig egész jó komfortot biztosít az utazáshoz. A JLV továbbá Krakkóba és Varsóba biztosítja az éjjeli vonatokon a hálókocsi-szolgáltatást, a nyári szezonban pedig Splitbe és Bar állomásra járnak majd cseh hálókocsik. A montenegrói kocsi esetében légkondicionált kocsi jár majd, viszont a horvátországi Splitbe a jó öreg görlitzi WLAB típusút csatolják majd. A fekvőhelyes kocsikból egyre kevesebb van, s ezek egyelőre maradnak a régiben, tehát lényegi szolgáltatásjavulás az elmúlt évekhez képest nem igazán lesz tapasztalható. Bár nemrégiben felröppent a hír, hogy tíz Bmz típusú osztrák kusettet vásárolt a ČD – meglátjuk, mikor vetik majd be ezeket.

A hálókocsiban megvetett ágy várja az utasokat

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek