Ezúttal is a Pesától vásárol villamosokat Krakkó

Forrás rendelkezésre állása esetén összesen kilencven Twist 3.0-ás szerelvényt szerezhetnek be, 1,8 milliárd złoty összértékben.
A lengyel város vezetése a napokban írta alá a jelenlegi árfolyam alapján cirka 170 milliárd forint értékű keretszerződést a hazai gyártóval. A megállapodás:
- harminc 32–34 méter hosszú, kétirányú;
- harminc 32–34 méter hosszú, egyirányú;
- valamint szintén harminc 42–45 méter hosszú, egyirányú jármű megrendelését teszi lehetővé.
A beruházás finanszírozása érdekében a város közlekedési vállalata, az MPK Kraków társfinanszírozási kérelmet nyújtott be az Európai Unió Infrastrukturális, Klíma- és Környezetvédelmi Alap 2021 és 2027 közötti programjából.
Alaprendelést egyelőre nem jelentettek be az MPK Kraków, azt remélik, hogy nyárra sikerült forrást találniuk. Elmondták, a kétirányú villamosok beszerzése kiemelt prioritású; a szerelvényeket az északnyugati Azory városrészt elérni tervezett új vonalon szeretnék bevetni, valamint más vonalakon növelnék velük a kapacitást. A korszerű járművekkel nyugdíjazhatják a jelenleg is közlekedő magaspadlós, klíma nélküli tujákat.
A közlekedési társaság március végén nyert el 128 millió złoty (12,2 milliárd forint) uniós támogatást tizennyolc Stadler Tango Kraków Lajkonik II villamosra, amiket 2023-ban vehettek át. Ezt az összeget viszont saját hozzájárulásként a Pesa-szerelvényekre fordítják. A fennmaradó hatvan egyirányú villamost más forrásokból, többek között az EU helyreállítási és ellenállóképességi alapjából finanszíroznák – a társaság az összes járművet meg szeretné vásárolni.
A bydgoszcz-i székhelyű Pesa 2012 óta gyártja Twist elnevezésű, teljes hosszban alacsonypadlós villamoscsaládját. A járművek harmadik generációjának (3.0) könnyű kocsiszekrényei alatt elfordítható tengelyű forgóvázak dolgoznak, fékezésienergia-visszanyerő és szuperkondenzátoros energiatároló rendszerek is megtalálhatók benne.
A Pesától elmondták, a cég pontosan tíz éve szállította le Krakkóba az első Twist 2014N Krakowiak típusú járműveket, Lengyelország akkori legkorszerűbb és leghosszabb villamosait. Most pedig már a harmadik generációból hozhatja el a piacon elérhető legkorszerűbb, kényelmes, környezetbarát, energiatakarékos és csendes szerelvényeket – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az új krakkói Twistek látványterve. Kép forrása: MPK Kraków / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!