Jók a hibridbuszok, de még nem szériaérettek

Ács Attila   ·   2011.12.22. 17:45
c6ad69575d

Életképesek a hibridek és egy fontos lépcsőfokot jelentenek a teljesen elektromos autóbuszok alkalmazása felé – röviden így lehetne összegezni a müncheni közlekedési vállalat (MVG) véleményét a járművekkel kapcsolatban, amely az „Elektromobilitás a modellrégiókban – eredmény és kilátások” című konferencián hangzott el. Az MVG mellett további tizenhat, összesen mintegy 63 különböző gyártmányú hibridbuszt üzemeltető cég cserélt tapasztalatot a találkozó keretében, de ezek közül jelenleg az MVG az egyetlen társaság, ahol három különböző típusú hibrid is tartós teszten vesz részt a hagyományos dízelbuszok mellett:

  • egy csuklós Solaris párhuzamos-hibrid hajtáslánccal és nikkel-metál-hibrid akkumulátorokkal 2008 augusztusa óta,
  • egy szóló MAN soros-hibrid hajtáslánccal és szuperkondenzátorokkal 2010 novembere óta,
  • és egy csuklós Mercedes-Benz soros-hibrid hajtáslánccal és lítiumion akkumulátorokkal 2011 áprilisa óta.

Az összehasonlítás némileg korlátozott, hiszen a buszok különböző hosszúságúak és nem is ugyanazon a vonalon járnak. Összességében viszont elmondható, hogy a mindhárom típuson alkalmazott megoldás életképesnek bizonyult, komolyabb hibák egyikkel sincsenek. Ugyanakkor a rendelkezésre állásuk sajnos elmarad a hagyományos dízelbuszokétól – mindössze 70-80% körül alakul – amiért a járművek különböző alkatrészeinek meghibásodása és a szoftveres problémák tehetők felelőssé.

A tapasztalatok szerint a gyártók által ígért 20-30 százalékos üzemanyag-megtakarítás sem tartható minden esetben. A kisebb motoroknak kisebb a hulladékhője, emiatt például télen gyakrabban kellett használni a kiegészítő fűtést, ami szintén nem volt jó hatással a gázolajfogyasztásra. Időközben mondjuk a gyártók reagáltak a problémára.

Herbert König, az MVG vezérigazgatója az eddig szerzett tapasztalatok alapján előremutatónak tartja a technológiát, az utasoktól és a sofőröktől is kedvező visszajelzéseket kaptak, ők főleg a járművek zajtalanságát és kényelmét dicsérték. Ennek ellenére a buszokat még nem tartja alkalmasnak a sorozatgyártásra, szerinte főként a rendelkezésre állásukon kellene javítani, hiszen így ugyanazon feladat ellátásához több hibridjármű beszerzése lenne szükséges, ez pedig vállalhatatlan, hiszen a járművek bekerülési költsége eleve magasabb, és ez az üzemanyag-megtakarításból nem térül meg. Ilyen járművek vásárlását tehát jelenleg csak támogatásokkal tudja elképzelni. Gondolatait azzal zárta, hogy a hagyományos dízelbuszaik is igen környezetbarátok, ráadásul minél többen választják a tömegközlekedést az egyéni közlekedéssel szemben, annál kevésbé lesz szennyezettebb a városok levegője.

A megkezdett út jó, de még további fejlesztések szükségesek <br>(fotó: MAN)

Kapcsolódó hírek