Kétszázezer tonna hulladékot szállít el vasúton az RCG
Egy új törvény értelmében a tíz tonnát meghaladó össztömegű hulladékot vasúton kell fuvarozni, ha a távolság meghaladja a háromszáz kilométert.
Idén év elején lépett érvénybe Ausztriában a módosított hulladékgazdálkodási törvény (Abfallwirtschaftsgesetz, AWG), mely óriási lehetőségeket kínál a klímavédelem és a környezetbarát vasúti hulladékszállítás számára. Az ÖBB Rail Cargo Group (ÖBB RCG) az új és meglévő ügyfelekkel szoros együttműködésben több olyan logisztikai elképzelést is kifejlesztett, melyek működési szempontból és gazdaságilag is sikeresek.
A vállalat számos szerződést írt alá. Az első felmérés azt mutatja, hogy 200 ezer tonnányi, eddig teherautóval szállított hulladékot most már vasúton fuvaroznak a hulladékgazdálkodási törvény értelmében.
A Herry-Studie által átlagként megadott 17,5 tonnányi szállítmánnyal számolva ez több mint 11 ezer 400 kamionfuvarral egyenértékű – a járművek cirka kétszáz kilométeres sort tennének ki, így a váltás jelentős mértékben mentesíti a környezet terhelését.
Az RCG sokévnyi hulladékgazdálkodási tapasztalattal bír, továbbá hatékony logisztikai megoldásokat kínál az új és a meglévő ügyfeleknek Ausztriában és nemzetközi szinten is. Például a Böhler Abfall GmbH hulladékkezelő vállalat az RCG vasúti logisztikai koncepciójával összefüggésben nyerte el a Vorarlbergi Környezetvédelmi Egyesület által szennyvíziszap szállítására kiírt közbeszerzést, melynek értelmében évente akár 12 ezer tonna szennyvíziszapot fuvaroznak el Alsó-Ausztriába.
A hulladékgazdálkodási törvény a nemzetközi import-, export- és tranzitforgalomra is vonatkozik: az RCG az olaszországi DIFE vállalat felkérésére évente ötezer tonna kommunális hulladékot szállít Olaszországból Ausztrián keresztül Hollandiába, termikus újrahasznosítás céljából.
Az RCG a régóta partner Linz AG megrendelésére az évi 78 ezer tonnán felül 2023-tól további évi 7500 tonna kommunális hulladékot szállít el Grazból Linzbe.
Végül, de nem utolsósorban a rakodóhelyek és a mellékvágányok is az ÖBB-Infrastruktur AG fókuszába kerültek. A jelenlegi kerettervben évente további körülbelül négymillió eurót (hozzávetőlegesen másfél milliárd forintot) különítettek el a rakodóhelyek és a magán-iparvágányok korszerűsítésére és bővítésére. Ezzel megteremthetők a szükséges infrastrukturális feltételek, még vonzóbbá téve a vasútra történő átállást a jövőbeli partnerek számára. Az, hogy a vállalatok még nagyobb mértékben használják az iparvágányokat, újabb fontos lépés Ausztria klímacéljainak eléréséhez.
Alsó-Ausztriában nemrég helyeztek üzembe egy negyedik összekötő pályát egy jelentős megrendelőnek. A Fliegerhorst Brumowski/Langenlebarn iparvágányát az Osztrák Szövetségi Hadsereggel (Bundesheer) közösen újították fel és helyezték újra üzembe 2022-ben, a bécsi Freudenau kikötőben pedig a Bau Beton vállalattal együttműködve építettek ki egy iparvágányt.
Jelenleg öt új vagy meglévő, de felújításra szoruló iparvágány, valamint nyolc rakodóhely korszerűsítése áll konkrét tervezés alatt.
Az ÖBB teherszállítási ágaként funkcionáló Rail Cargo Group Európa vezető logisztikai vállalataként Európától Ázsiáig a nap 24 órájában formálja az iparágat, összekötve embereket, üzleteket és piacokat, az elsőtől az utolsó kilométerig. A világ 18 országában jelen lévő RCG 34 különböző nemzetiségű, összesen 5887 logisztikai szakembere évente körülbelül 448 ezer vonatot – naponta nagyjából 1230-at – közlekedtet le biztonságosan, évente 88 millió tonna nettó forgalmat kezelve, hatékony, végpontok közötti logisztikai megoldásokkal. A Rail Cargo Austria AG-hoz tartozó RCG az Ausztriában szállított áruk 27,5 százalékát továbbítja, ezzel Európa élmezőnyébe tartozik.
(Nyitókép forrása: ÖBB RCG AG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!