Kevesebb árut, de hosszabb távra szállítottak a harmadik negyedévben
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szállítási ágazatról szóló összefoglaló kiadványának adatai szerint a harmadik negyedévben az áruszállítás 14,4 milliárd árutonna-kilométeres teljesítménye 1,7 százalékkal csökkent 2018 azonos időszakához viszonyítva. A nemzetközi szállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 0,7, a belföldié 3,9 százalékkal mérséklődött. A szállított áruk tömege (81 millió tonna) 7,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül a vasúton szállított áruk tömege hét, a közúton szállítottaké tizenhárom százalékkal esett vissza, a többi típusé nőtt. A nemzetközi áruszállítás volumene a belvízi és a csővezetékes szállításjavuló teljesítményének köszönhetően öt és fél százalékkal nagyobb, a belföldié tizenhárom százalékkal kisebb lett.
A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye meghaladta a kilencmilliárdot, összesen ötvennégymillió tonna árut szállítottak a vállalkozások. A szállítmányozók nagyobb távolságokra kaptak fuvarmegbízásokat, az átlagos szállítási távolság 167 kilométerre nőtt. A gyengébb kapacitáskihasználtság miatt az üresen megtett utak aránya huszonegy százalékra emelkedett. A szállítás iránya szerint a belföldi forgalomban tizenöt százalékkal kevesebb árut szállítottak, 4,8 százalékkal alacsonyabb árutonna-kilométerben mért teljesítmény mellett, a nemzetközi forgalomban a volumen 1,8, a teljesítmény 7,9 százalékkal csökkent.
A vasúti áruszállítás tonnakilométerben mért teljesítménye 3,4 százalékkal 2,5 milliárdra, a szállított áruk mennyisége 7,0 százalékkal 12,2 millió tonnára csökkent. Az átmenő nemzetközi forgalom volumene 2,4 százalékkal 2,7 millió tonnára, a kivitel volumene 1,8 százalékkal hárommillió tonnára nőtt a behozott áruk tömege 2,4 százalékkal 3,2 millió tonnára mérséklődött. A teljes forgalomban az átlagos szállítási távolság nyolc kilométerrel, kétszázhét kilométerre nőtt.
A dunai áruszállítás teljesítménynövekedése a KSH kiadványa szerint 2019 előző negyedéveihez hasonlóan a harmadik negyedévben is folytatódott. A növekedés oka továbbra is az, hogy 2018-ban az extrém alacsony dunai vízállás miatt a forgalom is nagyon alacsony volt. A belvízi áruszállítás volumene összességében tizenhárom, teljesítménye harminc százalékkal nőtt 2018 azonos időszakához viszonyítva. Míg a belföldi áruszállítás volumene negyven százalékkal huszonkilencezer tonnára, teljesítménye tizenhét százalékkal egymillió árutonna-kilométerre csökkent, addig a nemzetközi viszonylat volumene tizennégy százalékkal kétmillió tonnára, teljesítménye pedig harminc százalékkal 474 millió árutonna-kilométerre nőtt. A Duna magyarországi szakaszán a tranzit áruforgalom jelentősen, mintegy ötven százalékkal nőtt. A belvízi áruszállításban a magyar zászló alatt hajózó járművek részesedése mind az összes szállított áru tömegéből, mind az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményéből hasonló nagyságrendű, kilenc-tíz százalék körüli volt.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!