Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 2. rész: Kötöttpályán Amerikában

iho/vasút   ·   2021.11.10. 18:05
01_knorr_fekek

Amerika hatalmas földrész, mégsem mondhatjuk, hogy a vasúti közlekedés a kontinensen különösen elterjedt lenne. A kötöttpálya teljesen másként fejlődött az óceán túlpartján, mint itt Európában. Dél-Amerika a legkevésbé vasútbarát része a földrésznek, ennek megfelelően a Knorr-Bremse termékek jelenléte is észak felé koncentrálódik.

Egyesült Államok

Az Amerikai Egyesült Államok a legfejlettebb vasúti hálózatot kiépítő ország a kontinensen. Már a XIX. században nagy jelentősége volt a vonatközlekedésnek, ami a XX. században tovább nőtt, de az ötvenes években, a gazdaság fellendülése és az autók elterjedése következtében a személyszállítási ágazat sokat veszített a népszerűségéből. Az intercity forgalom szinte teljesen megszűnt, a helyközi utasforgalom visszaesett, erős maradt viszont a metróhálózatok és a teherszállítás szerepe, amire az üzemeltetők összpontosítani tudtak.

A repülés és az Amerikára jellemző, benzinzabáló autók nélkül elképzelhetetlen életmód mellett merész lépés volt az Amtrak, az amerikai személyszállításért felelős vasúttársaság megalakítása. A vonatozás azonban egyre népszerűbb lett, még ha lényegesen el is maradt az európai trendektől. Mára a statisztikák azt mutatják, hogy a vasúti közlekedés reneszánszát a nagysebességű vasút robbantotta ki az USA északkeleti, legsűrűbben lakott régiójában. A Boston–Washington viszonylat sikerének hatására több rövidtávú repülőjárat meg is szűnt.

Nem olcsó mulatság. A kanadai Rocky Mountaineer kínálta 13 napos, 12 éjszakás nagy körutazás a kiemelt szolgáltatást (GoldLeaf) nyújtó vonaton alapból 11 548 kanadai dollárba kerül

A helyi járműépítők alkatrészigényének meghatározott százalékát a Buy American (vásárolj amerikait!) elvnek megfelelően a hazai iparnak kell előállítania. Ez a politika természetesen nem csak Amerikára, és nem csak a járműépítőkre jellemző. A Knorr-Bremse is szem előtt tart hasonló, a helyi ipart védő megfontolásokat a telephelyein. Ennek értelmében az amerikai vasúti fékrendszerek jelentős része helyi gyártók, például a Knorr-Bremse tengerentúli üzemeiből kerülnek ki. Ez alól csak nagyon indokolt esetben, műszakilag vagy a helyi piacon nem elérhető, vagy túlzott mértékű beruházást igénylő alkatrészek esetén tesznek kivételt. Például a magyar gyár a preferált beszállítói körön kívül esik, tudása és kompetenciája okán mégis jelen van az amerikai vasúti járművekben.

Budapesti termékek. A kontinens legprominensebb vasútvonalának új járműveiben jelentős szerepet kaptak a Knorr-Bremse Budapesten gyártott termékei. A Boston–Washington nagysebességű vasút, az Acela Express növekvő népszerűsége miatt szükségessé vált a meglévő járműállomány bővítése, illetve a korosodó szerelvények cseréjének előkészítése. A cserére 2016-ban az Amtrak vezetősége az Alstom ajánlatát választotta ki nyertesként, az új járművek Amtrak Avelia Liberty néven 2022-től állnak szolgálatba. A 299 km/órás végsebességre képes, billenőszekrényes vonatokba Budapesten tervezett fékegységeket, az itt gyártott és tesztelt csúszásgátló modulokat, valamint fékvezérlő modulokat építenek be. A fékvezérlés elektronikája már a Knorr-Bremse legmodernebb, ESRA-EVO rendszerén alapul, ez végzi a vonat megállításával kapcsolatos fékparancsok számításait, a sokaságból példaként kiemelve a csúszásgátlást, vagy a trakciós motorok generátor üzeme során keletkező és a pneumatikus fékek alacsony sebességnél történő aktivációja során fellépő fékerők finom átmenetének hangolását.

Amtrak Liberty fékvezérlés (BCM2)

Kanada

Ahogy azt az elején leszögeztük, Kanadában sem épült minden tó köré vasútvonal. A vasútüzem szinte kizárólag az ország déli részére koncentrálódik, és érthető módon szorosan kapcsolódik az USA vonalaihoz.

A kanadai táj gyönyörű, emiatt a vonatozás népszerű program a turisták körében is, akik jellemzően az utazás kínálta élmény miatt választják a vasutat. A turistákra specializálódott vasúti társaságok egyike a privát tulajdonú, a Kanada nyugati részén több járatot is üzemeltető Rocky Mountaineer. Hogy nem a közlekedés, hanem az élmény a fő szempont a Rocky Mountaineer kiválasztásakor, azt jól mutatja, hogy a jegyárak egy kétnapos, egyéjszakás útra ezer eurónál (!) kezdődnek. Ezért cserébe emeletes, üvegkupolás kialakítású, luxus felszereltségű kocsikban utazhatunk, és fine dining stílusú ételkülönlegességekkel kényeztetnek bennünket, mintha egy ötcsillagos hotelben gurulnánk a hegyek között.

A Rocky Mountaineer kocsiparkját legutóbb tíz járművel bővítette a vasúttársaság, melyeket a svájci Stadlertől rendelt meg. A kocsikba budapesti gyártású Knorr-Bremse fékvezérlő paneleket és fékegységeket építettek be.

Dél-Amerika

A kontinens északi és déli része között nincs vasúti összeköttetés, de ez nem jelenti azt, hogy délen ne találnánk meg a Knorr-Bremse Budapestről származó fékberendezéseit. Megtaláljuk, ráadásul igen különleges szerepben.

Ha vasútrajongóként gondolkodtunk már azon, vajon mi lehet a legerősebb, legextrémebb jármű a világon, valószínűleg egy hatalmas, bivalyerős mozdony jut eszünkbe, de az talán nem, hogy azt egy kis brazil vasúttársaság üzemelteti.

A Stadler Rail brazíliai felhasználásra épített monstruma egyaránt képes adhéziós és fogaskerekű üzemre

Az MRS Logistica járműparkjában üzemel a világ legerősebb, legnagyobb fogaskerekű mozdonya. A járművet 2010-ben rendelték meg, az építő a fogaskerekű rendszerek terén szinte verhetetlen Stadler volt. Az 5000 kW teljesítményű, az áramvonalas kialakítást mereven elutasító, zömök mozdony 121 tonnát nyom. Hatalmas vonóereje 760 kN, amit három egymás mellett elhelyezkedő fogaskerékkel juttat a sínek fogasléceire. Ezt a 76 tonna vonóerőt ötszáz tonnás vasérc vonatok továbbítására használják a São Paulót Santos kikötőjével összekötő tíz kilométeres szakaszon. A hattengelyes mozdonyt egyenként körülbelül hatvan kg tömegű Knorr-Bremse fékegységek állítják meg, amelyeket szintén Budapesten gyártott csövezett fékpanel vezérel.

Bár Amerika nem kimondottan a vasút földje, büszkék vagyunk rá, hogy a Knorr-Bremse és a Knorr-Bremse Budapest világszínvonalú termékei ilyen sok járműben jelen vannak ott is, és teljesítenek szolgálatot magas szinten nap mint nap.

Negyed százada Budapesten

Idén 25 éves a világ piacvezető vasúti fékrendszereket fejlesztő és gyártó vállalatának magyarországi központja, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Budapest. A közel négyszáz fős budapesti tervezőmérnöki gárda a müncheni központ szakembereivel együttműködésben valósítja meg a műszaki fejlesztések élvonalát jelentő projekteket. Az itthon gyártott és tervezett termékeket világszerte több mint száz országban használják a szuperexpresszek, vonatok, metrók és villamosok. Cikksorozatunkban a különböző kontinensek kötöttpályás közlekedési érdekességeit mutatjuk be a Knorr-Bremse Budapest által gyártott és a világ messzi pontjain üzembe helyezett vasúti fékrendszereken keresztül.

(X)

Nyitóképünkön: az Amtrak második Avelia Liberty vonatát tavaly novemberben kezdték tesztelni az észak-keleti vasúti folyóson

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek