Közös kis- és nagyvasúti peront hoznak létre a csehországi Zastávka u Brnánál

iho/vasút   ·   2025.06.25. 15:00
zastvkaubrna_kitero

A projekthez a hazai síngyártó DT Výhybkárna a Strojírna két hatszáz milliméteres nyomközű kitérőt szállított.

A vállalattól elmondták, ezt a fajta keskeny nyomközű kitérőt már nem készítik sorozatgyártásban. Régebben évente még tucatszám állították elő a bánya- és mezőgazdasági vasutaknak, azonban ahogy ezen iparágak visszaestek, évente már csak néhányra volt szükség. A szaktudás azonban megmaradt, és a házon belüli tervezési kapacitásnak köszönhetően bármilyen, az adott helyszínnek és az ügyfél igényeinek megfelelő egyedi terméket ki tudnak fejleszteni és le tudnak gyártani.

A DT Výhybkárna a Strojírna mérnökei felmérték a helyszínt, megtervezték a két új kitérő geometriáját, legyártották a szerkezeteket, majd a helyszínre szállították. Szükség esetén pedig továbbra is nyújtanak műszaki szaktanácsadást – számol be a Railway Gazette.

A Zastávka u Brna és Zbýšov közötti vasútvonalat 1862-ben adták át, eredetileg még normál nyomtávúként. A Zbýšov környéki szénbányákból szállítottak szenet rajta; a csúcsot 1963-ban érték el évi 751 ezer 668 tonnával. 1969-ben egy új központi bányát nyitottak, ami miatt a hetvenes évektől a zbýšovi egységek már csak szellőzőként funkcionáltak. A bányászatot 1992-ben állították le.

Gőzmozdonyos vonat a zbýšovi vonalon, még 2008-ban (kép forrása: mpz.cz)

Egy nonprofit civil szervezet 1991-ben hozta létre az Iparvasúti Múzeumot a vonal déli végén néhány szobormozdonnyal és eleinte egy mindössze kétszáz méter hosszú, hatszáz milliméteres nyomközűre átépített vonalszakasszal. Az évek során a pályát öt kilométer hosszúságúra bővítették, a kollekcióba pedig számos és erdei vasúti jármű is érkezett Csehországból és Szlovákiából, így jelenleg körülbelül harminc dízel-, négy gőz- és négy villamos mozdony is látható – az egyik legérdekesebb az 1908-ban gyártott, aprócska Siemens-villanygép. A vonalon egy 1951-ben a CKD által Prágában épített, 0-4-0T sorozatú gőzmozdony menetrend szerint továbbít nosztalgiavonatokat.

(Nyitóképünkön az egyik új kitérő. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek